Deler
Toppakning (Head Gasket)
-
- Delenummer: 322332
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Power Head And Fuel Pump
- Skissenummer: #73
- Kjøpt fra: Skjeberg Marinesenter
Bolter topplokk (Cylinder Head Screw)
-
- Delenummer: 306424
- Antall: 10
- Deleskjema: Fastwin Power Head And Fuel Pump
- Skissenummer: #61
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Skiver (Cylinder Head Washer)
-
- Delenummer: 306453
- Antall: 10
- Deleskjema: Fastwin Power Head And Fuel Pump
- Skissenummer: #62
- Kjøpt fra: Crowley Marine
Alle 10 boltene + skiver til topplokket byttes ved overhaling av gammel motor hvor tilstanden til boltene er ukjent.
Topplokket (Cylinder Head) sitter festet med 10 bolter. Disse skrus ut. På en slik gammel motor er det ikke uvanlig at boltene knekker fordi de er grodd fast. Det var tilfellet her. Flere bolter knakk. (Bildet viser de nye boltene)
Her ligger blokka med brukne bolter til Cylinder Head. Heldigvis kom brukne bolter løs ved hjelp av vekselsvis varming/kjøling /rustløsing og en gripetang.
Det finnes små gassbrennere som lager akkurat passe stor flamme, ofte kalt minibrennere. Det finnes også rustløserspray som holder -40 grader ved påføring.
Ved hjelp av dette kan boltene varmes så de utvider seg og deretter nedises så de trekker seg sammen. Som regel var det påkrevet å gjenta dette flere ganger før boltene slapp i gjengene ved bruk av en gripetang (Wisegrip).
Biltema har et gjengerenoveringssett som også støtter UNC tommegjenger. Ved hjelp av dette verktøyet ble alle gjengene for topplokkboltene i blokka som nye. Det var ikke nødvendig å borre opp og sette inn nye gjenger.
En tykk og helt plan glassplate trengs for å slipe flensen på topplokket og på blokka. Det var noen fordypninger både på flensene i blokka og topplokket. Det skal være så eksakt pasning som mulig, men toppakningen er ganske tykk, så det er å håpe at det hjelper hvis man ikke klarer å slipe bort alle ujevnheter helt perfekt.
Siden det var spor og ujevnheter startet sliping med vannslipepapir korning 240. Deretter 400, 800 og 1200 til slutt. Hageslangen piplet et jevnt tilsig av vann hele tiden mens sliping pågikk. Dermed lå slipepapiret godt fast på den våte glassplata mens topplokket ble slipt med jevne bevegelser og jevnt trykk mot plata.
Samme slipeprosedyre ble utført med alle flensene på blokka.
Til slutt testes flenser mot hverandre. Det skal ikke være noe vipping mellom deler som skal ligge an mot hverandre, f eks topplokk mot blokk.
Her er toppen av blokka ferdig slipt. Det er ikke perfekt, men forhåpentlig greit nok. Topplokket er også ferdig slipt. Gjengene er renovert med gjengerenoveringsverktøyet fra Biltema. De nye boltene ble prøveskrudd i gjengene og passet perfekt.
Toppakningen er lagt på blokka. Det skal ikke påføres pakningsmiddel på toppakningen. Den er satt inn med et middel fra fabrikk. Den skal legges på tørr.
Da gjenstår det å plassere topplokket og sette inn de 10 nye boltene og skivene.
Boltene skrus først til med fingrene. Deretter skrus boltene til i et kryssmønster over 3 omganger. I først omgang strammes de til halvparten av spesifiser moment. Skruing i kryssmønster er viktig for å fordele kreftene jevnt på topplokket.
Spesifisert fullt moment for denne motorens topplokkbolter er 11,8 – 13,5 Nm. Her ble da 12 Nm valgt som maks moment. I første omgang strammes boltene til 6 Nm med momentnøkkelen.
I andre omgang strammes boltene til 9 Nm. I siste runde strammes de til 12 Nm.
Hver runde trekkes det til i et stjernemønster slik at belastningen fordeles jevn på topplokket. Det blir da kryss-stramming av boltene.