Velg en side

Viktig før vi begynner

Øverste pluggledning merket UP

Den øverste pluggledningen skal være merket «UP».

Hvis dette metallmerket mangler, bør man selv merke ledningen før den kobles fra pluggen. Dette gjøres så den ikke forveksles med den nederste pluggledningen og coilen for den nederste pluggen.

Dette er nødvendig for å vite hvilken coil og pluggledning som hører til øverste sylinder, og for å kunne finne ut hvilken coil som skal betjene øverste sylinder. Man kan ikke bytte om ledninger og coiler. Gjør man det, vil ikke motoren gå.

Derfor må pluggledningen til øverste sylinder være merket på en eller annen måte før man begynner å demontere.

Powerhead

Powerhead

Powerhead er selve motoren. Den sitter montert over det nedre motordekselet og er festet til eksoshuset med 7 bolter skrudd opp i Powerhead fra undersiden av eksoshuset.

Eksoshuset er festet til svivelbraketten. Denne gjør de mulig å dreie motoren. I tillegg brukes den til å feste motoren til båten med 2 stk clamps, og til å tilte motoren og vippe den opp.

På toppen av Powerhead sitter svinghjulet og starthuset. Under svinghjulet sitter armaturplate med coiler, stifter og kondensatorer.

Forgasser, bensinpumpe og bensinfilter er montert på Powerhead.

 

Eksoshus og svivelbrakett

Eksoshus avmontert Powerhead

Bildet viser eksoshuset. Powerhead er her skrudd av eksoshuset. Vi ser drivakselen(rød ring) stikke litt opp over overkanten av eksoshuset. Når Powerhead er montert på eksoshuset, vil drivakselen sitte inn i et riflet hulrom i enden på veivakselen nederst på Powerhead. Dermed blir veivakselen og drivakselen  koblet og låst sammen slik at Powerhead kan drive gir og propell via drivakselen som går helt fra Powerhead og ned gjennom eksoshuset, impellerhuset og inn i girhuset som sitter helt nederst i vannet.

På en komplett motor vil Powerhead sitte montert på toppen av eksoshuset.

Flensen nederst på Powerhead passer nøyaktig sammen med flensen øverst på eksoshuset. Når de monteres sammen tettes flensene med en metallplate og to pakninger(henger på veggen) og tetningsmiddel.

Flensen på eksoshuset har 7 hull for boltene som fester Powerhead til eksoshuset. Det er disse 7 boltene som må fjernes når man skal ta av Powerhead fra eksoshuset.

Siden motoren er 62 år gammel hadde disse boltene grodd fast. Noen av dem måtte skjæres bort. Noen knakk.

Bolter høyre side

Festebolter powerhead til eksoshus

Her ser vi to av boltene(nye) som er skrudd fra undersiden av eksoshusflensen og opp i Powerhead på høyre side. Det er i alt 5 slike 1/4″ bolter med fillister hode og rett spor (ikke panhode), 2 på denne siden og 3 på den andre.

 

Crowley Marine har ikke 1960-modellen i sine kataloger, men det er samme delenummer opp til 1968. Crowley har deler fra 1968 og opp.

Trikset er å finne delenummer hos Marine Engine og deretter søke på samme delenummer hos for eksempel Crowley Marine eller andre som leverer til Norge.

MarineEngine selger kun til kunder i USA, men har veldig bra nettsider med delekataloger for Johnson / Evinrude fra 1955 og opp. Hegnas Marina i Stathelle kan også ha deler på lager.

Det blir opp til deg hvor du vil handle. Det er flere muligheter, som Ebay. På Ebay kan man finne deler ved å søke med delenummer. Ulempen med ebay er at få selgere har alle delene du trenger, kanskje bare en eller noen få. Dermed kommer frakt og toll for hver sending. Det blir fort veldig dyrt. Retur kan også noen ganger være vanskelig, og det tar ofte lang tid å få pakker.

Det skal visstnok finnes tjenester som kan ta inn varer fra USA fra firmaer som ikke selger utenfor USA. Hvis det stemmer, kan man kanskje gjøre en større ordre fra MarineEngine via en slik tjenste.

 

Bolter venstre side

Bolter til feste av powerhead på eksoshus venstre side

Her ser vi de 3 andre av totalt 5 like bolter, delnr 307153. (rød ring) Disse 3 skrus inn på venstre side.

Så er det 2 bolter til med sekskant hode (rød firkant) , men forskjellig boltetykkelse. Den innerste bolten var vanskelig å komme til grunnet en mutter som sperret for verktøyet. Derfor står det midlertidig en bolt med stjernespor der, men den er nå byttet ut med original bolt med sekskanthode. For å få til det ble det nødvendig å skru av mutteren som sperret for pipeverktøyet.

 

 

Alle disse 5 + 2 = 7 boltene måtte fjernes for å kunne løfte av Powerhead.

Noen ganger kan drivakselen sitte helt fast i veivakselen, slik at man ikke klarer å løfte av Powerhead selv etter at alle 7 boltene er fjernet. Det kalles «Frozen driveshaft». I dette tilfellet ville jeg søkt hjelp på aomci.org hvor det er mange dyktige folk som mer enn gjerne hjelper og kommer med råd og tips. I USA og Canada er det et stort miljø med folk som setter i stand gamle motorer. De er medlemmer av aomci.org. Kjøp ett års medlemskap og få masse råd og hjelp. Det anbefales sterkt.

 

Powerhead løs fra eksoshus

Powerhead løs fra eksoshus

Alle 7 skruene fra eksoshusflensen og opp i flensen på Powerhead er fjernet. Powerhead er fri og løftet av eksoshuset. Her ligger Powerhead opp ned, altså med starthus og svinghjul ned mot bordet.

Bak står eksoshus også opp-ned.  Det nedre motordekselet sitter fremdeles festet på eksoshuset og skal demonteres.

Baffle plate

Baffle plate

Flensen nederst på Powerhead skal møte flensen øverst på eksoshuset. Mellom disse to flensene ligger det en metallplate som kalles Baffle Plate. Den har to pakninger, en på hver side. Når dette tas av må flensene rengjøres og slipes. Alle ujevne flenser slipes med vannslipepapir på en tykk og plan glassplate. Ved store ujevnheter og spor brukes først korning 320. Deretter 400, 600, 800. Vannes kontinuerlig, f eks med haveslangen.

Baffle Plate rengjøres forsiktig for å unngå riper og bøying/knekking.

 

Pakinger til Baffle Plate

Ved montering ble begge flensene og begge sider av Baffle Plate påført tetningsmiddel Loctite MR 5923. Altså tetningsmiddel på alle kontaktflater.

Nedre motordeksel

Fester nedre motordeksel

Når PowerHead er fjernet fra eksoshuset, kan vi ta av det nedre motordekselet også. Det sitter festet til eksoshuset med 4 stk vibrasjonsfester av gummi med innstøpt gjenget bolt.

De 4 vibrasjonsfestene sitter skrudd fast i dekselet og eksoshuset med 8 mutre + 8 låseskiver.  Bildet viser de 4 mutrene som skal demonteres (rød ring). Alle disse 4 vibrasjonsfestene ble byttet ved overhalingen.

Rubber mount

Nut

Lock Washer

Nå er Powerhead og nedre motordeksel plukket av eksoshuset. Neste steg er å plukke av alle utvendige deler på Powerhead slik at den deretter kan åpnes for å ta ut veivaksel, råder og stempler.