Tenning og forgasser må synkroniseres slik at motoren yter slik den skal ved alle turtall.
Dette handler om at tenningen må endre seg etter hvert som turtall øker eller minker. Dette skjer uten at den som kjører båten behøver å tenke på det. Men den som utfører service må vite hvilke innstillinger som må gjøres for at gass og tenning skal jobbe sammen og yte perfekt.
Når gassen øker, og turtallet øker, må tenningen endres tilsvarende og synkront.
Primary Pickup Location
Alle OMC motorer har Tune-Up Specifications i verkstedhåndboka.
En av spesifikasjonene heter Primary Pickup Location. Denne spesifikasjonen angir hvor kamrullen skal stå akkurat i det øyeblikket gasspjeldet begynner å bevege seg.
For denne 18-hesteren med modell nr 15032 skal kamrullens senter være akkurat på et merke på kammen når gasspjeldet såvidt begynner å røre på seg.
Men man kan ikke med det blotte øyet se når gasspjeldet såvidt begynner å røre på seg. Derfor trenger vi et hjelpemiddel: Krokodilleklemme med en ståltråd.
En ståltråd festes på en krokodilleklemme. Deretter festes krokodilleklemma på akselen til gasspjeldet (Throttle).
Straks akselen rører seg vil beveglsen bli veldig synlig i den lange ståltråden. Dermed er det mulig å finjustere kammen slik at gasspjeldet åpner seg akkurat når merket er på linje med senter av kamrulle.
Det er to skruer som fester kammen til armaturplata. De sitter under kammen.
Disse to skruene løsnes såpass at kammen kan forskyves med millimeter presisjon. Da er det bare å justere til bevegelsen i ståltråden såvidt kommer i gang. Deretter festes de to skruene, og man kan sjekke med gasshåndtaket at ståltråden begynner å bevege seg akkurat når senter på kamrulla står ved merket.
Det kan hende man må gjenta justeringen som kan ha forskjøvet seg litt ved tilstramming av skruene.