Vi stiller tenningen ved bruk av Timing Tool og Multimeter.
Bruk av bladsøker beskrives ikke da det regnes mindre nøyaktig.
Først litt om verktøy vi trenger.
Timing Tool
Optimal tenningsjustering fordrer bruk av Timing Tool.
Timing Tool er laget slik at det passer eksakt på veivakselen og låses fast med halvmånesplinten på akslingen.
Ta ut tennpluggene før justering begynner.
Timing Tool skal alltid dreies med klokka.
Timing Tool er merket med T (Top cylinder) på den ene siden og B (Bottom cylinder) på den andre. S
For å justere stiftene for øverste sylinder holder vi i Timing Tool og dreier med klokka til spissen ved T peker på det første av to tenningsmerker ved justering av nye stifter og midt mellom merkene ved justering av brukte stifter.
For å justere stiftene for nederste sylinder, holder vi i Timing Tool og dreier motoren en halv omdreining med klokka slik at spissen ved B kommer på det første tenningsmerket ved justering av nye stifter og midt mellom merkene ved justering av brukte stifter.
To tenningsmerker er preget inn i kanten på armaturplata. Spissen på Timing Tool skal stå midt mellom disse to merkene når vi justerer brukte stifter og på det første merket (nærmest Cam Follower Roller) når vi justerer nye stifter.
De to tenningsmerkene sitter rett ovenfor Throttle Cam.
Her er Timing Tool montert på veivakselen og spissen peker midt mellom de to merkene.
Har man dreiet det for langt, skal man fortsette med klokka helt til man kommer enten til det første merket eller midt i mellom de to merkene, avhengig av om det er nye eller gamle stifter. Forsøk ikke å dreie tilbake (mot klokka).
Multimeter
Multimeter brukes i kombinasjon med Timing Tool for å stille tenningstidspunktet som er akkurat i det øyeblikket stiftene mister kontakt med hverandre.
Hvis multimeteret kan vise Ohm-verdier mellom 0 – 1 Ω hevder noen medlemmer av aomci.org at man ikke trenger å koble fra de tre ledningene som er skrudd fast på stiftene.
Se How important is omc ignition timing og Using timing fixture tool
Hvis multimeteret ikke kan vise verdier mellom 0 – 1 Ω, må man koble fra de tre ledningene som kommer fra coil, kondensator og stoppknapp.
Først dreies Timing Tool merket «T» med klokka fram til tenningsmerket (ved nye stifter).
Dersom multimeteret ikke kan vise lave Ohm-verdier, eller man strever med å lese og forstå Ohm-verdiene som vises, kobler vi de tre ledningene fra stiftene og gjør klart for å teste for kontinuitet i strømkretsen med bruk av summeren i multimeteret.
- Koble fra de tre ledningene på den stasjonære halvparten av stiftene som på bildet.
- Sørg for at disse ledningene ikke er i kontakt med stiftene.
- På multimeter: Sort ledning i COM. Rød ledning i V/Ω.
- På multimeteret: Bryteren settes på summer/lyd (kontinuitet/diode test).
- Rød testspiss føres inn i et hull i den stasjonære halvdelen av stiftsettet.
- Sort testspiss settes i kontakt med armaturplata (ikke på motorgods).
Hvis stiftene er lukket skal det nå høres en jevn pipetone.
Hvis stiftene er åpne høres ingen pipetone.
Når det er pipetone har vi kontinuitet i den strømkretsen vi har laget via stifter og armaturplate. Strøm til kretsen kommer fra batteriet i multimeteret.
Hvis vi ikke hører pipetone, regulerer vi eksenterskruen på den stasjonære delen av stiftsettet, helt til tonen kan høres. Nå har vi kontinuitet i strømkretsen.
Deretter skrur vi forsiktig tilbake helt til pipetonen akkurat forsvinner. Da stopper vi umiddelbart å skru. Nå har vi brutt kontakten mellom stiftene og det er ikke lenger kontinuitet i kretsen, noe som bekreftes av at pipetonen forsvant.
Nå har vi justert stiftene korrekt.
Før vi skrur fast de tre ledningene gjør vi en kontrolltest. Vi tar tak i Timing Tool og dreier motoren nesten en hel omdreining med klokka. Stopper rett før Timing Tool peker på tenningsmerket vi valgte. Beveger nå meget forsiktig videre til Timing Tool peker akkurat der det skal, enten på det første merket eller mellom merkene som beskrevet tidligere. I samme øyeblikk skal pipetonen stoppe. Hvis det er avvik fra dette må stiftene justeres på nytt.
Hvis testen var vellykket, skrur vi fast de tre ledningene på stiften. Det er viktig å ikke legge trykk på skrutrekkeren så ikke stiftene og dermed tenningen forskyver seg når ledningene skrus fast. Trykkes det for hardt kan tenningen endre seg.
Vi gjentar denne prosedyren for Bottom sylinder. Dreier Timing Tool en halv omdreining slik at B står ved tenningsmerkene. Kobler fra de tre ledningene på stiftene til nederste sylinder. Kobler til multimeteret på samme måte som beskrevet før og dreier og juster. Tester til slutt som beskrevet. Skrur fast ledningene igjen.
Det er tidspunktet når stiftene bryter kontakt som er viktig, ikke åpningen mellom stiftene. Men når vi gjør som beskrevet med Timing Tool og multimeter, vil stiftåpningen være veldig nært eller lik 0.020″ når den bevegelige halvdelen av stiften har kontakt med det høyeste punktet på Cam på veivakseltappen.
Ohm test
Vi kan gjøre en ekstra test etter at stiftene er justert og de tre ledningene er skrudd på stiften igjen.
Vi setter multimeteret til å lese på laveste Ohm (som regel 200 på multimeteret).
Vi kobler den postive(rød) ledningen med en krokodilleklemme til punktet der de tre ledningene er festet på stiften. Den sorte kobles til armaturplata (jord).
Så dreier vi motoren med klokka slik at Timing Tool nesten kommer fram til tenningemerket. Nå skal stiftene være lukket.
Multimeteret skal nå vise en Ohm-verdi som ligger omtrent mellom 0 – 0, 5. Dette er motstanden i testledningene. På brukte stifter kan det også være ujevne stifter med brennmerker eller smuss. Da må vi pusse kontaktpunktene forsiktig rene, f eks med et fint pussepapir.
Så dreier vi Timing Tool til tenningsmerket. Nå skal multimeteret vise en Ohm-verdi på noe over 1 Ohm. F eks 1,2 Ohm eller mer.
Poenget er at vi skal se et hopp (en markant økning) i Ohm fra for eksempel 0,2 til 1,2 Ohm. Hvis vi ser et slikt utslag i Ohm på multimeteret akkurat i det Timing Tool treffer tenningsmerket, bekrefter det at vi har justert stiftene korrekt. Økningen i Ohm skyldes motstanden i Coilen som er ca 1 Ohm.
Denne testen vil også fortelle oss om stiftene kan ha blitt forskjøvet da vi skrudde fast de tre ledningene. Hvis ikke hoppet i Ohm kommer akkurat på tenningsmerket ved nye stifter eller midt mellom merkene for brukte stifter, må vi skru av de tre ledningene og starte justeringen på nytt.
Plugger
Elektrodeåpning på pluggene skal være 0.030″. Plugger skal skrus til med et moment mellom 24 – 28 Nm.
Gnist kan testes med for eksempel en tenningsprøver fra Biltema.
Video