Deler

Key (halvmånesplint øverst veivaksel)

Screw Crankcase Center

Pin (Styrepinner veivhusdeksel)

Piston

Ring set

Det var de siste 2 ringsettene axmarin.se hadde, men noen få finnes pr 2023 på ebay. Ellers må man kjøpe andre stempler og ringer som passer og som har andre delenumre. 

Seal (Øvre tetning veiv)

Retaining Ring (Nederst på veiv)

Lower Washer (Nederst på veiv)

Lower Seal Spring (Nederst på veiv)

Retaining Washer (Nederst på veiv)

Bearing Seal (Nederst på veiv)

Quad-ring (Monteres i Bearing Seal)

Kunne brukt O-ring #302540, men Quad-ring er antatt bedre som nedre tetning på veiv. Quadring er ikke oppgitt som del for denne motoren, men likevel kan den brukes. Den har et kvadratisk tverrsnitt og vil derfor ikke vrenge seg så lett som en O-ring med sirkulært tverrsnitt når veivakselen beveger seg aksialt. Dette hevdes av en av ringrevene på aomci.org i dette innlegget.

O-ring (Utvendig på nedre veivlager)

Flenstetning veivhus

    • Loctite 7649 Activator Sprayboks 150ml
    • Loctite 518 Anaerob flenstetning 50ml tube

 

Demontering

I det følgende beskrives hvordan demontering av stempler, råder og veiv ble utført.

Veivhus og skruer

Det er totalt 8 bolter med sekskanthode som skrur sammen veivhusdeksel og blokk. Her ser vi 4 av dem. De 4 andre er på motsatt side. Vi ser også den ene av 2 koniske styrepinner som må slås eller klemmes forsiktig opp fra blokk og ut gjennom veivhusdekselet. Styrepinnene sørger for at veivhusetdekselet blir sentrert korrekt på blokka.

Alle 8 boltene skrus ut. Det er trangt noen steder, og en fastnøkkel måtte files utvendig slik at den passet. Det er to bolter til inne i veivhuset.

Veivhusets innsug

De to senterboltene krever piper med unbrako 7/32″, fordi de skal skrus til med momentnøkkel senere ved montering. Vi skrur dem ut med pipe med 7/32″ unbrako.

 

Unbrako pipe og fastnøkkel

Unbrako piper 7/32″ og 3/16″ kjøpt fra verktøy.no. 7/32″ passer til senterboltene for veivhuset. 3/16″ passer til rådelagerbolter. Begge steder skal dras til med spesifisert moment, så piper med unbrako er nødvendig verktøy sammen med en momenttrekker.

Bildet viser også at fastnøkkelen som er filt ned for å passe på noen av boltene som satt veldig trangt og tett på veivhusdekselet. Fastnøkkelen er 1/2″.

Veivhus skrudd av blokka

Når alle 8 flenskruene, de to senterskruene og styrepinnene er demontert, kan vi banke forsiktig med en gummihammer slik at veivhusdekselet løsner fra blokka. Det bør ikke stikkes en skrutrekker inn mellom flensene, siden det kan lage hakk og spor i flensen. Veiva blir nå synlig med rådelagrene til de to rådene.

Rådekoppene må ikke forveksles eller endevendes. De må monteres igjen akkurat slik de står før de blir demontert, og på samme råde som de var montert på.

På bildet ser vi to merker, det ene på rådekoppen og det andre på rådehalvparten som er en del av selve rådestanga. Disse to merkene skal møte hverandre ved montering igjen.

Før man skrur av rådekoppene, bør både råde og kopp merkes på en måte som gjør at man får montert dette akkurat slik det sto før demontering. Hver råde med rådekopp må monteres til samme sylinder som det sto på før den ble demontert.

Råde og rådekopp produseres som ett helt stykke. Deretter splittes rådelagerdelen i to deler, råde og kopp. Derfor kan ikke en kopp snus eller bytte plass med en annen kopp. Ta bilder før demontering, sett på merker, ta bilder med merkene påsatt. Putt gjerne en råde med tilhørende rådekopp i en eske og den andre råden med rådekopp i en annen eske. Dette merkes slik at det aldri er noen tvil om hvilken sylinder den enkelte råde hører til.

Rådekopp skilt fra råde

Rådekoppene er festet med unbrako 3/16″ bolter. Disse skrus ut vekselsvis litt og litt, slik at ikke den ene bolten er stram mens den andre er slakk. Begge boltene løsnes gradvis og vekselsvis annehver gang. Dermed unngår man skader.

Løft rådekoppene forsiktig av og ta vare på alle nålene til hver råde og kopp. Plasser nålene i samme eske hvor råden de hører til også skal plasseres straks råden m/stempel er løftet ut av sylinderen. Rådekopp skrus deretter fingerstramt på plass på råden den hører til og med de samme boltene som satt der. Pass på at koppen står samme vei som før den ble skrudd av. Den må ikke endevendes.

Siden topplokket også er tatt av, kan en komplett råde m/stempel nå skyves opp og ut av sylinderen. Nå plasseres råde m/stempel i samme esken hvor de tilhørende nålene ble lagt. Esken er merket slik at man vet i hvilken sylinder dette skal monteres i senere. Rådekoppen sitter påskrudd råden riktig vei.

Denne prosedyren gjentas for den andre råden m/stempel.

Snart skal veiva løftes ut. Den sitter presset ned på styretapper under de tre veivlagrene. Det midtre lageret er delt i to og holdes sammen med en «snap wire ring». Derfor:

NB!

Når veiva skal løftes ut må man passe på at veiva og det midtre lageret løftes ut som én enhet. Lageret kan sitte fast på styretappen, og derfor må man ikke bare løfte veiva, men også det midtre lageret samtidig. Her må man være forsiktig så ikke den ene halvparten av lageret henger igjen på tappen.

Det må monteres nye stempler og ringer. Krysspinner og krysspinnelagre er tighte og kan gjenbrukes.

Blokka er nå helt demontert. Alt er plukket av utvendig. Alle deksler er tatt av. Blokka senkes nå i en blanding av varmt vann og systemrens. Vannet holdes varmt i 2 døgn. Deretter skylles blokka med rent vann og blåses ren med trykkluft.

Veivaksel

Veivakselen så grei ut, bortsett fra noe misfarging under lageret som sitter øverst. Veiva byttes ikke, men alle tetninger oppe og nede blir nye.

Her ligger veiva og vi ser de 3 lagrene, øvre, midtre og nedre (til høyre). Glidesonene for rådelagrene ser greie ut. Ved siden av veiva ligger Cam-ringen som skal sitte på toppen og styre stiftene til tenningen. Lagrene byttes ikke.

Motordeler Powerhead

Motordeler Powerhead

Her ligger en del komponenter som er demontert og rengjort.  Alle gjenger er renovert og bolter midlertidig satt i gjengehull for å sjekke at det er bra.