Etter at råder m/stempler er tatt ut av sylindere, skal stemplene tas av rådene.

Det sitter en låsering (segering eng: truarc snap ring) i spor i stempelet på hver side av krysspinnen. Disse 2 låseringene sørger for at krysspinnen ikke beveger seg aksialt.
Begge låseringene demonteres med en dertil egnet tang. Låseringtangsett Biltema
På noen stempler kan det på innsiden av stempelskjørtet stå «LOOSE» eller «L» på den ene siden. Da må krysspinnen drives ut der.
På andre stempler står det ingenting. Da kan krysspinnen drives ut begge veier.
Noen krysspinner sitter løst og er lette å drive ut. Andre sitter hardt fast, og varming av stempelet kan være påkrevet.
Hvis kryspinnen sitter hardt fast, må man kanskje bruke en arborpresse eller en hydraulisk presse. Ellers kan man lage seg en krybbe og en dor og drive krysspinnen ut etter oppvarming av godset rundt.

Dette er en hjemmelaget krybbe. To ca 50 cm lange 2″x 4″ er skrudd sammen etter utborring av hull med hulltager til drillen. Først legges de på «kant» med «flask» inntil hverandre og skrus sammen. Deretter brukes en hulltaker som har et bor i midten. Dette plasseres i sprekken mellom trestykkene. Borer så langt det går, snur emnene, og fortsetter å bore fra baksiden. Så legge emnene på «flask» og skrus sammen «kant-i-kant», og vips så er trekrybba ferdig. Til slutt fóres krybba innvendig med gummi som limes fast med f eks Tec7. Så kan man bore et hull i bunnen av krybba for krysspinnen til slutt.
Stempelet kan nå legges i krybba som kan brukes både til demontering og montering av krysspinnen.

Hjemmelaget dor består av en metallhylse som passer på kanten av krysspinnen pluss en kappet bolt som passer inne i krysspinnen. Doren styres dermed på plass av den litt lengre bolten. Da er det bare å forvarme godset i stempelet og deretter banke krysspinnen ut av stempelet som ligger i krybba. Dette forutsetter at det er et hull i bunnen av krybba som krysspinnen kan komme inn gjennom.
Krysspinnene satt løst på stemplene på denne motoren, og kunne lett drives ut begge veier. Det var ikke nødvendig å bruke makt for å demontere.
Krysspinner og låseringer ble tatt vare på og gjenbrukt. Nålelageret for krysspinnen sitter på råden og ble ikke tatt av. Lageret var helt fint. Det var ingen slakk mellom pinnelager og krysspinne (pinnebank). Ingen rust. Alle nåler ruller fint.