Hyperlite Mountain Gear er amerikansk kvalitet. De har solide produkter med ekstremt lav vekt. Sekker fra HMG er laget av et vanntett materiale, Dyneema® Composite Fabrics (DCF).
Dette er dyre produkter, men de varer i mange år, selv etter tøff bruk.
Dersom man vil ha en lett sekk som samtidig er solid, blir man neppe misfornøyd med en HMG-sekk.
HMG Southwest 55 veier 900g.
Disse sekkene er laget som en pakkepose som man lukker ved å rulle dem inn fra toppen. Det er ett stort rom. På utsiden er det 3 lommer/nett. 2 mindre på sidene og en stor lomme utvendig bak.
Det er borrelås helt øverst i åpningen som man klemmer sammen før man ruller. Hvor mye man ruller av henger av hvor full sekken er. Det bør ikke puttes så mye i sekken at man ikke får rullet minst en hel omdreining ordentlig, og helst to.
I hver ende av toppen sitter en lås som festes til en rem nedenfra. Disse to remmene er sydd fast i sekken nede. Stoffet er vanntett, så når sekken er rullet, er den tett. Men det er to små dreneringshull i bunnen, just in case, så sekken bør ikke nedsenkes i vann.
Hoftebeltet har lommer på begge sider for mobil, nødpeiler, eller liknende.
Her er toppen rullet inn og blir klemt fast med en justerbar Y-rem med lås og stramming. Til slutt kobles sideremmene på de to låsene som sitter på hver side av toppen. Dermed er en ferdig pakket sekk lukket med tilsammen 3 remmer, to på sidene og en Y-rem i midten.
På dette bildet ses også den bakre lommen hvor man kan stappe ned en jakke hvis man blir for varm, eller kanskje regntøyet når sola titter frem.
Her er sekken ferdig pakket og alle 3 remmene er strammet.
Inne i denne 55 liters sekken er det nå utstyr for en 5-dagers tur i Femundsmarka. Sekken veier totalt 15 kg inkl mat for 5 dager ved turens start. Sidelommene brukes til liggematte og drikkeflasker.
Et råd
Dersom du vurderer å kjøpe en sekk, gjør en grundig sjekk av rygglengden din før du handler. Kjøper du sekk med for lang rygglengde, vil det bli plagsomt på tur fordi hoftebeltet kommer for langt ned.
Hoftebeltet skal sitte slik at hoftebevegelse ikke hindres. Dersom beltet kommer for lavt, låses hoftebevegelsen og turen blir en plage.