Velg en side

Alt treverk, fenderlist og alle beslag ble plukket av skroget. Toftene tas ikke av, siden disse var viktige for å stive av skroget.

Skroget ville komme til å bli flyttet og snudd, så det var best å la toftene sitte på så lenge det var praktisk mulig.

Et provisorisk arbeidsrom ble bygget for å stå tørt og varmt.

With 200 før restaurering midlertidig verksted

Med båten plassert i arbeidsrommet med kjølen opp og i god arbeidshøyde, ble hele skroget maskinpusset utvendig.  Det var litt utfordringer med de langsgående profilene og med trappingen («klinkbygg») i bunnen, siden pussemaskinen ikke var så godt egnet ved bratte kanter, groper og forhøyninger.

Det løste seg med litt improvisasjon. Pussepapiret ble trukket litt ut forbi pusseskiva og kunne dermed vinkles og formes etter behov. Det ble benyttet plansliper på store flater og pussemus der det var vanskeligere å komme til med plansliper.

Det finnes sikkert bedre pusseverktøy og andre arbeidsmetoder.

Plansliper – gammel Metabo

Plansliper

Pussemus fra Biltema

Pussemus

De langsgående profilene ble fort pusset for mye, og glassfiber kom til syne. Profilene måtte håndpusses for å unngå  dette.

For mye pussing

Pusset skrog ble påført Jotun Jotamastic 87 som første strøk etter pussing. Det ble utført med rulle og pensel.

Jotamastic 87 er en to-komponent polyaminherdet epoksymastikmaling.
Produktet ble anbefalt av farvehandler fordi det skal fungere både som en solid primer og som antipest med veldig god beskyttelse mot vanninntrengning.

Blandingsforhold maling/herder:
Jotamastic 87 Comp A (maling): 6 deler
Jotamastic 87 Comp B (herder): 1 del

Jotamastic 87

Advarsel

Påføring med rull fungerte ikke. Jotamastic var tykt og seigt og fløt dårlig ut. Antakelig skulle det ha blitt tynnet ut med Jotun tynner No 17.

Merk! Jotun anbefaler ikke påføring med rull, men med høytrykkssprøyte.
Det skal minimum være 150 bar/2100 psi trykk ved dyse. Det er ikke amatørverktøy.

Konklusjon

Malejobben måtte settes bort til et profesjonelt verksted.

Skroget måtte slipes på nytt fordi malingen hadde striper og spor etter rull og pensel.

Båten ble levert til Øraveien Mekaniske Verksted som hadde

  • høytrykkssprøyte
  • lang erfaring og kompetanse
  • profesjonelle fagfolk

Nå ble det et perfekt resultat.

Firmaet reparerte ujevnheter, brukte epoxy-filler,  pusset skroget, påførte jotamastic 87 med høytrykksprøyte og påførte til slutt Jotun Hardtop AS som topcoat, også det med profesjonelt sprøyteutstyr og førsteklasses fagmessighet.

Jotun Hardtop AS Base 1 A

Jotun Hardtop AS Base 1 Comp A er en to-komponent  polyurethan maling med høyglans.

Jotun tilbyr ikke dette produktet lenger. Det har blitt erstattet av Jotun Hardtop AX.

Jotun Hardtop AS ble påført med høytrykkssprøyte (min. 150 bar) av en lakkerer ved Øraveien Mekaniske Verksted. Det ble et perfekt resultat.

Fargekode: 0912-Y04R

Jotun Hardtop AS 0912-Y04R

Farge: 0912-Y04R er nå båtens farge utvendig.

With 200 utvendig topcoat

Før båten ble levert til sprøytemaling, ble skroget rengjort innvendig. Den ble derfor sprøytemalt innvendig med det som var til overs av Hardtop AS etter at skroget var ferdig malt utvendig. Det er årsaken til samme farge innvendig som utvendig på bildet her.

Men det skulle snart bli en helt annen farge innvendig…

With 200 før restaurering innvendig struktur

Innvendig ble skroget fra fabrikk malt slik bildeutsnittet over viser.

Vi kan se glassfibermattene i støpen. Det er en ujevn overflate som helt fint tåler å bli håndmalt. Siden lakkereren sprøytemalte innvendig med det som var igjen i spannet, blir det nå totalt 3 lag med maling innvendig:

  1. Originalmalingen (fra fabrikk, bildet over)
  2. Jotun Hardtop AS (sprøytemalt av lakkerer)
  3. Jotun Hardtop AX (påført selv med rulle og pensel)
Jotun Hardtop AX Fargekode S3010-Y70R

Spann med Jotun Hardtop AX med fargekode S3010-Y70R.

Dette er malingen til Lag 3. Påført med pensel og rulle.

(Jotun  Hardtop AX erstatter Jotun Hardtop AS, som er tatt ut av produksjon.)

 

Jotun Hardtop AX og hvite spetter innvendig

Lag 3 er nå ferdig malt innvendig med Jotun Hardtop AX,  fargekode S3010-Y70R. Malingen er påført med rulle og pensel. Lag 3 gir et rødlig skjær som deretter skal  dempes ned med hvite spetter.

Hvite spetter av polyurethan-maling «spyttes» på med en sprøyte laget for påføring av antirustmiddel.

 

Hvit polyuretan maling fra Biltema

Hvit Polyuretanmaling og herder fra Biltema. Denne malingen er kompatibel med Jotun – produktene og kan påføres herdet Jotun Hardtop AX.

 

Antirust håndsprøyte og beholder

Denne sprøyta og beholderen fungerer utmerket for å spytte hvite maling-spetter på skroget innvendig. Antirustmiddelet tømmes fra beholderen som deretter rengjøres med en tynner.

Det er en fordel å trene litt på f eks en plate først. Det er greit å finne ut riktig avstand og hvordan man skal pumpe for penest resultat.

På denne With-jolla ble skroget maskert utvendig med beskyttelsesplast før maling ble sprutet på innvendig. Dette for å unngå søl på det nymalte skroget utvendig.

 

Åndedrettsvern farlige gasser

Det ble benyttet åndedrettsvern ved all eksponering for organiske gasser.

Kostnader ved malearbeider

Malingen fra Jotun som er benyttet var ikke billig. Dette er maling beregnet på industi, så det er førsteklasses produkter, og kostbart.

I tillegg må man betale for profesjonell sprøytemaling. Kostnader for  malingsprodukter og sprøytemaling lå på ca 15.000,-

I tillegg kom pensler, ruller, pussepapir, tynnere, åndedrettsfiltere, materialer til provisorisk verkstedrom, oppvarmingskostnader etc.