Nye deler girhus og impleller
Plate Gasket
- Delenummer: 304023
- Antall: 1
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #8
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Water Tube Grommet
- Delenummer: 302497
- Antall: 2
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #105
- Kjøpt fra: Skjeberg Marinesenter
Cotter Pin
- Delenummer: 306394
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Gear Case MarineEngine.com
- Skissenummer: #5
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Prop Nut – Plastic
- Delenummer: 390716
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Gear Case MarineEngine.com
- Skissenummer: #6
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Alu propell, SOLAS
- Delenummer: 2111-093-11P
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Gear Case MarineEngine.com
- Skissenummer: #7
- Kjøpt fra: Telmo
Drive Pin
- Delenummer: 203663
- Antall: 2
- Deleskjema: Fastwin Gear Case MarineEngine.com
- Skissenummer: #8
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Gearcase Seal- Spaghetti pakning
- Delenummer: 302513 (Not valid)
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Gear Case MarineEngine.com
- Skissenummer: #10
- Kjøpt fra: Industri Hydraulikk
Sierra Lower Unit Seal Kit
- Delenummer: 18-2684
- Antall: 1
- Deleskjema: 18-2684 – Matching & Equivalent Parts
- Skissenummer: Søk på delenummer
- Kjøpt fra: Ebay
Drive Shaft O-ring
- Delenummer: 303067
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Gear Case MarineEngine.com
- Skissenummer: #50
- Kjøpt fra: Ravns Garage
Gearcase Head Assembly
- Delenummer: 383757
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Gear Case
- Skissenummer: #26
- Kjøpt fra: Ebay
Water Pump Housing & Impeller Kit
- Delenummer: 382468
- Antall: 1
- Deleskjema: 382468 – Matching & Equivalent Parts
- Skissenummer:
- Kjøpt fra: Ebay
Våtslipepapir til drivaksel, 320 korning
- Delenummer: CDC/660606
- Antall: 4
- Kjøpt fra: Bilextra
Gear Oil
- Delenummer: 92-8M0121960
- Antall: 2
- Kjøpt fra: Fredrikstad Marineservice
Denne 18 hesteren har hatt motorhavari og var i dårlig forfatning. Powerhead ble derfor overhalt.
Girhus, impeller, eksoshus og svivelbrakett måtte også overhales. Det var bare å brette opp armene og begynne med girhuset.

Først skal undervannshuset separeres fra eksoshuset. Girskiftstanga må derfor først frakobles inne i eksoshuset. Det er et lite «vindu» bak dekselet hvor dette kan utføres.

Gjennom «vinduet» kan girskiftstanga kobles fra ved å nesten skru ut den nederste av av de to skruene.
Girskiftstanga har et spor som denne skruen går inne i (ikke et hull). Ikke skru helt ut. Skru bare nok til at girhuset kan senkes etter at boltene på girhuset mot eksoshuset er skrudd ut.

Girolja ble tappet før demontering. Olja så ikke bra ut, og det var også vann i olja.

Undervannshuset er festet til eksoshuset med 5 bolter. 4 skrus underfra, mens den bakre bolten skrus ovenfra eksoshuset. Gjengene for denne bolten sitter i undervannshuset.
Undervannshuset er skrudd løs og tatt av eksoshuset. På bildet ser vi drivakselen som går ned gjennom impellerhuset. Bak denne kommer vannrøret (Water Tube) som sitter tredd ned i en grommet på impellerhuset. Bakerst ser vi girstanga som ble løsnet inne i eksoshuset.
I og med at hele girhuset skal åpnes og overhales, kan vi nå trekke opp drivakselen. Drivakselen må ikke dras opp dersom girhuset ikke skal åpnes. Hvis man drar opp drivakselen, får man trøbbel som medfører at girhuset må åpnes. Hvis man bare skal bytte impeller, så må drivakselen ikke røres.
Men her skal alt åpnes, så da trekker vi drivakselen opp. Den kommer lett opp, siden den er riflet i enden.
Vannrøret (kobber) trekkes også ut av grommeten.

Undervannshuset plasseres nå opp/ned og hvilende på to kraftige jern som er montert med en spalte mellom dem. Her hviler nå undervannshuset på antikavitasjonsplata.
Med slagtrekkeren løsnes boltene som holder girhusets to halvdeler sammen.

Med en gummihammer bankes det forsiktig på dekselet som straks kommer løs.
Det var virkelig på tide å åpne denne girkassa. Det så ikke pent ut.

Alle deler plukkes av, avfettes og rengjøres. Det meste så bra ut, men Gear Case Head hadde gravrust. Her var det tydelig kommet inn vann fra propellsiden. Dette hovedlageret måtte fornyes. Et nytt lager ble kjøpt på ebay.

På propellakselen sitter drev og lagre. Akselen stikker ut i bakkant av girhuset, og der monteres propellen. Akselen har to bærelagre, ett foran og ett bak. Mellom disse to lagrene sitter to drev og en «Clutch Dog Shifter». Denne skyves fram eller tilbake på propellakselen avhengig av hvordan man betjener girskifthendelen oppe på motoren.
For at alle deler skal gli lett bør akselen være så glatt som mulig. På denne akselen var det en del spor som måtte slipes noe med våtslipepapir. De kom ikke helt bort, men grader ble fjernet.

Girstanga trekkes ut av girhuset. Stanga var litt bøyd og måtte rettes. Det kan virke som noen har brukt makt for å skifte gir, siden stanga hadde en tydelig bøyning.

Girstanga har fått en bøy.

Impellerhuset er skrudd av (3 stjerneskruer) og tetningen for girakselen skal fornyes. Tetningen sitter under implellerhuset som er tatt av.
Dette er en dårlig metode for å ta ut tetningen til drivakselen. Her skal man ikke bruke skrutrekker, men en avtrekker som er spesiallaget for oppgaven. Skrutrekkeren kan fort ødelegge kanten den presses mot.

Girstangbøssingen er tatt ut for å bytte O-ringen og pakningen under bøssingen. Bøssingen (messing) satt i den lille fordypningen (Plass for Girstang Bøssing). Til demontering benyttes et spesialverktøy som er en slags dor med flere trinn. Et av trinnene passer på kanten av bøssingen, mens dorens spiss passer ned i hullet i bøssingen.
Bøssingen drives ut fra motsatt side. Verktøyet man trenger kalles SVC TOOL SHIFT ROD BUSHING REMOVER
Det er tilgjengelig blant annet på Ebay fra selger thisoldoutboard.
thisoldoutboard har også to videoer på YouTube som detaljert viser overhaling av undervannshuset.

Repsett (Sierra 18-2684) med tetninger og O-ringer er kjøpt på ebay. Montering begynner straks alle deler er rengjort og flenser er slipt på glassplate med våtslipepapir.

Bøssingen gjenbrukes hvis den ikke har noen skader.
I hulrommet for girstangbøssingen skyves først på plass en liten filtpakning og deretter en tykk liten gummi O-ring. Så presses messingbøssingen ned mot disse tetningene.
En ny tetning drives også på plass for å tette for drivakselen som skal gå gjennom impellerhuset og ned til pinondrevet i girkassa. Tetningen plasseres i det store hulrommet til venstre.
Pakninger og tetninger ligger i repsettet 18-2684.

Rillene på propellakselen settes inn med litt fett. Deretter skyves Clutch Dog inn på rillene.

En skive, Thrust Washer, plasseres inne i Forward Gear slik at skiva kommer mellom drevet og Clutch Dog.

Front Bearing skyves deretter inn på girdrevet som er smurt inn med litt fett.

Forward Gear m/ Front Bearing skyves inn på propellakselen som er innsatt med litt fett. Mellom Clutch Dog og Forward Gear sitter nå Thrust Washer som en stoppskive for girdrevet inn mot rillene.

En Thrust Washer plasseres på Reverse Gear også med litt fett.

Reverse Gear Bushing settes inn med litt fett og settes inn i Reverse Gear.

Reverse Gear er montert på propellakselen på plass inn mot Clutch Dog. Alle bevegelige deler er satt inn med litt fett.

Nytt Gear Case Head med ny tetning (Seal) ble kjøpt på ebay siden det gamle var ødelagt av gravrust. Ny O-ring er skjøvet på plass i et spor utenpå Gear Case Head. Gear Case Head kom med ny tetning montert i enden ut mot propellen.
Gear Case Head er bærelager som sitter på propellsiden. Den nye tetningen(simring) sitter i enden på dette bærelageret. O-ring montert utenpå bærelageret lå i repsettet.
Gear Case Head trykkes inn på akselen og smetter på plass inn mot Reverse Gear.

En skive tres inn på stussen på Pinondrevet som settes inn med litt fett og senkes ned i hullet sitt.
Girstanga smøres med litt fett på tuppen før den skyves gjennom O-ringen og messingbøssingen som ble montert tidligere.
Flensene er pusset og passer nær perfekt sammen.

Girstanga er skjøvet inn fra undersiden og går gjennom hele undervannshuset.
I enden på stanga ser vi Shift Lever Assembly (uten Cradle). Denne skal gripe over Cradle som skal sitte tredd ned i sporet på Clutch Dog Shifter.

Nå er propellaksel med lager og drev klar for installasjon i lagerkrybbene. Det er hull i bærelagrene som må treffe styrepinnene. Komplett aksel skal senkes ned på plass, men den bakre krybba skal først smøres inn med tetningsmiddel som tåler salvann og girolje fordi det her bak er en mulig port inn i girhuset for saltvann og dermed nye problemer.
Videre installasjon av girhus
Forutsetning: Propellaksel med lager og drev er senket på plass i lagerkrybbene og styrepinnene har entret hullene i begge lagrene. Tetningsmiddel mellom bakre lager og lagerkrybbe er påført.
- Cradle (bøyle/vugge) smøres og plasseres i sporet på Clutch Dog.
- Den bevegelige girbøylen vippes ned og smettes på Cradle.
- Clutch Dog settes i nøytralt gir (midt mellom Fwd og Rev).
- Det nedre girhusdekselet (eng.: Skeg) påføres også tetningsmiddel (Loctite 5926) i buen som skal slutte til og halveis rundt det bakre lageret. (Må tette rundt hele lageret på begge de to delene av girhuset med Loctite 5926).
- Hele flensen på girhuset påføres et tetningsmiddel som tåler saltvann og olje. Her ble det brukt Loctite SI 5926 Silikontetning.
- Spaghettipakning som fulgte med repsettet er litt tynn. O-ring i metervare av høy kvalitet ble derfor kjøpt fra Industri Hydraulikk AS. Denne ble montert i sporet på girhusdekselet i en streng med Loctite 5926.
- Det nedre girhusdekselet ble nå plassert på girhuset.
- Dekselet skrus fast med de 6 skruene.
Nå kommer det vanskeligste:
Det skal monteres en spesialskrue, en Phillips skrue som er butt foran på tuppen.
Denne skruen skal monteres i et hull i girhusdekselet (Skeg) og den butte gjengeløse tuppen på skruen skal treffe inn i et hull i girskifteren som griper rundt Cradle. Det er ikke lett å treffe hullet i girskifteren. Hullet der inne i girhuset står som regel litt til siden for skruehullet i dekselet.
Trikset er:
- Bruk en hodelykt.
- Fil tuppen på Phillipsskruen litt spiss, men ikke for mye.
Hvis tuppen spisses en smule, vil det bli lettere å styre skruen inn i hullet sitt i girskifteren. Pass på så ikke tuppen files så mye at den blir svekket og knekker under drift. Det er ikke mye filing som skal til for at den skal styre seg på plass i hullet i girskifteren.
Når skruen treffer hullet i girskifteren, skrus den fast med noen dråper tetningsmiddel på gjengene. Her ble det benyttet Loctite 577 gjengetetning.
NB! Dersom denne Phillips skruen ikke monteres korrekt, vil ikke girvelgeren fungere.
Installasjon av impeller
Forutsetning: Girhuset er ferdig installert og lukket.
Impellersettet består av
- Impellerplate
- Impeller (vannpumpa)
- Impellerhus
- 3 nye skruer
- Grommet
- Pin
- Impellerplata installeres først på toppen av undervannshuset med tetningsmiddel mellom plata og undervannshuset.
- Drivakselen smøres med litt fett på tuppen og senkes nå ned gjennom hullet i midten av impellerplata, gjennom tetningen vi monterte for drivakselen og ned i girhuset.
- Drivakselen roteres forsiktig slik at rillene i enden på den treffer inn i rillene i stussen på piniondrevet. Da vil drivakselen droppe litt og ned på plass.
- Den lille T-splinten monteres i hullet sitt på drivakselen. (Hvis T-splinten mangler kan man bruke den lille metall-Pin som følger med settet).
- Det påføres litt tynn olje på innsiden av impellerhusets vegger.
- Det påføres også litt tynn olje på impellerbladene.
- Impelleren senkes ned på drivakselen helt ned til impellerplata. T-splinten (eller Pin) kommer på plass i impelleren og låser den til drivakselen.
- Impellerhuset senkes ned på drivakselen. Drivakselen roteres med klokka og huset skyves samtidig ned over impellerbladene som er innsatt med litt tynn olje.
- Fortsetter å rotere drivakselen og samtidig skyve huset ned helt til alle vingene på impelleren har arbeidet seg inn i huset og helt til huset ligger an mot impellerplata.
- Impellerhuset skrus fast med de 3 nye skruene fra settet, mens drivakselen fremdeles roteres. Dette for å unngå skader på impellerbladene hvis de skulle komme i klem under kanten på impellerhuset.
- En ny Grommet monteres i stussen på toppen av impellerhuset. Vannrøret (kobber) skal skyves ned i grommeten, som da fungerer som tetning.
Installasjon av grommet i eksoshus
En ny Grommet skal også monteres inne i eksoshuset. Det var denne grommeten som var sammenkrøllet og hindret kjølevann i å komme opp i Powerhead.
Min erfaring med dette har lært meg at man alltid skal bytte begge grommetene ved impellerbytte og alltid når undervannshuset skrus av eksoshuset.
Det er en enkel og billig forsikring for å sikre at motoren får kjøling (selv om mangel på kjøling kan ha flere årsaker).
Installasjon av O-ring
En ny O-ring plasseres i sporet på toppen av drivakselen i et lite spor.
Montere undervannshus
Undervannshuset må skrus løs og separeres fra eksoshuset ved impellerbytte og hvis girhuset skal overhales. Her beskrives re-montering etter slike reparasjoner.
Montere grommet i eksoshus
Først skal en ny grommet monteres inne i eksoshuset. Det er ikke lett å komme til, for denne grommeten skal sitte langt opp i eksoshuset. Dette ble løst ved å anskaffe en spesielt lang nebbetang.
Med denne lange tangen gikk det greit å arbeide grommeten på plass inn i fordypningen sin langt oppe i eksoshuset.
Det forutsettes at en ny grommet også er montert på impellerhuset.
Koble undervanshus på eksoshus
Flensene mellom eksoshus og undervannshus har ingen pakning, så det tettes med Loctite SI 5926 Silikontetning som påføres og strykes ut i et tynt lag før sammenkobling.
Når undervannshuset kobles til eksoshuset er det tre ting å passe på:
- Vannrøret kommer på plass i grommet i eksoshus.
- Girstanga kobles korrekt inne i vinduet på eksoshuset.
- Propellakselen roteres slik at drivaksel kommer inn i veivaksel.
Stussen på vannrøret får litt fett så røret glir lettere inn i grommet. Hodelykt hjelper for å se hva som skjer.
Tuppen på girstanga har et spor. Festeskruen på festeanordningen inne i vinduet i eksoshuset skal gå i dette sporet. Tuppen på girstanga stikkes akkurat så langt inn at festeskruen kommer i sporet, skrus til og låser girstanga fast med festeanordningen.

Hvis Powerhead er montert på eksoshuset når undervannshuset kobles til eksoshuset, kan det hende at drivakselens riller ikke treffer som den skal inne i veivakseltuppen nederst på Powerhead.
Da må enten FWD eller REV gir være koblet inn slik at man kan dreie propellakselen i det man skyver undervannshuset opp. Når propellakselen dreies og motoren står i gir, vil drivakselen også rotere slik at sporene kan komme riktig inn i enden på veiva.
På denne motoren var jo Powerhead demontert fra eksoshuset, så det var ikke noe å tenke på her.
Når vannrør og girstang har kommet på plass, skrus undervannshuset fast til eksoshuset.
Til slutt fylles girolje i girhuset. Det er to skruer. Den øverste er nivå og lufteskrue. Den nederste er påfyllingsskrue/tappeskrue. Begge skrus ut, og olje klemmes inn nedenfra og opp til det renner ut av det øverste hullet. Den øverste skruen monteres mens oljetuben fremdeles holdes tett mot det nederste hullet. Deretter fjernes tuben og påfyllingsskruen monteres med pakningen som følger med i repsettet og med noen dråper gjengetetning, Loctite 577.
Så skrur man ut lufteskruen (den øverste skruen) og etterfyller hvis det er nødvendig med en oljekanne med girolje på. Til slutt monteres lufteskruen med pakning (18-4248) fra repsettet og gjengetetning Loctite 577.