Her ligger forgasser m/luftinntak klar for overhaling. Legg merke til at Hight Speed nåla sitter i bunnen av forgasseren (forgasseren ligger med bunnen i været).
Det blå luftinntaket (som ikke er luftfilter) skrus av forgasseren. High Speed nåla skrus ut med fingrene. Deretter skrus Low Speed nåla også ut med fingrene.
Når de to nålene er skrudd ut kan nålehylsene også skrus ut. Innenfor hylsene sitter det nå pakningsrester som må pirkes forsiktig ut.
Bildet viser nålehylsa og pakningsrester som lå innenfor nålehylsa. Dette pirkes ut med en liten plukker (pick). Fås på Biltema. Pinsett kan også brukes. Viktig å få ut alle biter.
High speed nåla så ikke slitt ut. En slitt nål har gjerne striper og spor i den spisse tuppen som ofte blir skrudd for hardt inn mot nålesetet. Den spisse tuppen var jevn og fin uten spor.
Low speed nåla ser også fin ut, uten slitasjemerker på den spisse tuppen som skrus inn mot nålesetet i forgasseren. Bildet viser også High speed nål med hylse og nozzle og inlet valve. Alle disse delene er i god stand og kan gjenbrukes, men nytt Inlet valve følger med det nye rep-settet, så da brukes det nye.
Bunnen på flottørkammeret tas av ved å skru ut 5 skruer.
Flottøren ser ikke bra ut. Her er det lenge siden sist det ble gjort en overhaling. Alle løse deler tas ut; kammerpakning, flottør, flottørarm m/pinne, nozzle, inlet valve. Alle deler byttes, untatt nozzle. Alt rengjøres, pakning kastes.
Nåleventilen, inlet valve, skal normalt henge i et lite clip på flottørarmen. I denne forgasseren manglet rett og slett clip’et så flottøren har ikke hatt noen funksjon for å åpne/lukke nåleventilen. Nåleventilen var på plass og ble plukket ut med en pinsett. Midt i flottørkammeret sitter Nozzle skrudd fast. Denne skrus ut, inspiseres og rengjøres. På toppen av Nozzle skal det sitte en grov gummipakning. Den skal også fornyes.
Etter at inlet valve, nål, flottør m/arm og pakning til flottørkammert er fjernet, skrus Nozzle ut. Den sitter midt i flottørkammeret. Da er vi nesten ferdig med å demontere deler. Nå gjenstår det bare å fjerne en plugg.
Med en syl punkteres pluggen og vippes ut (slår et lite hull i pluggen). Først sjekkes det at rep-settet inneholder en ny plugg av samme størrelse.
Skyvelæret måler den nye pluggens diameter til 1/2″. Da er det bare å måle åpningen der den gamle pluggen sitter. Skyvelæret skal da vise 1/2″ også der. Det viste seg å stemme.
Nå sprayes forgasseren både utvendig og innvendig med forgasserrens. Lar dette virke noen minutter. Deretter blåses forgasseren ren innvendig og utvendig med trykkluft. Det er viktig å blåse ren innvendige kanaler som man nå kommer til siden pluggen er fjernet. Sjekker også at det ikke sitter igjen noen pakningsrester i hullene der nålehylsene var montert.
En ny 1/2″ plugg fra rep-settet plasseres i hullet. Deretter bankes pluggen med en bolt og en hammer slik at pluggen ekspanderer og klemmer seg inn til veggen i åpningen. Dermed blir det en tett pasning.
Forgasseren bygges nå opp igjen med nye deler. Etter at den nye pluggen er banket på plass monteres et nytt nålesete. Det er en hvit plastikkpakning i rep-settet som skal ligge under nålesetet som tetning.
Det ligger ny nål og clip i rep-settet. Clip monteres på nåla. Nåla skal henge på flottørarmen ved hjelp av clip. Nåla skal henge ned mot nålesetet (inlet valve).
Her er clip tredd inn på flottørarmen slik at nåla henger fritt og dingler under. Flottøren er ny og lå i rep-settet. Nå er alt klart for å montere flottørarmen ved å tre inn den lille pinnen som ligger i rep-settet.
Den lille pinnen fra rep-settet er ofte litt for lang, slik at man ikke får på lokket til flottørkammeret. Pinnen må ikke stikke ut på sidene. Pinnen i dette rep-settet var for lang, og den måtte gjøres kortere. Den ble plassert i skrustikka og filt ned slik at den ikke stakk ut på sidene.
Den lille pinnen fra rep-settet er montert og stikker ikke ut. Pinnen fungerer som en liten aksling for flottørarmen, slik at flottøren kan bevege seg opp og ned når bensinmengden i kammeret varierer.
Legg merke til clip som sitter på flottørarmen. Clipet holder nåla som henger under og ned mot nålesetet. Nåla vil åpne og lukke avhengig av flottørens posisjon.
Flottøren er skjev. Den skal ligge parallelt med kanten på flottørkammeret. Derfor må flottørarmen bøyes. En nebbtang kan brukes for å bøye armen.
Flottørarmen er bøyd litt slik at flottøren er parallell med kanten på flottørkammeret. (Den grove gummipakningen ble montert på nozzle før flottøren ble satt på plass.) Nå skal flottørkammerpakningen legges på kanten av flottørkammeret. Deretter skrus lokket på.
Flottørkammereet er skrudd sammen igjen med ny pakning. Nå gjenstår bare å montere de to nålene (High speed og Low speed) med nye pakninger innenfor nålehylsene.
Begge nålehylsene (High Speed- og Low Speed- hylser) skal skrus inn mot to korkpakninger innerst og en nylonpakning ytterst. Disse ligger i rep-settet. Korkpakningene er skjøre og dyttes forsiktig på plass. Til slutt dyttes nylonpakningen inn mot korkpakningen og hylsa skrus inn mot pakningene.
Dette utføres for begge nålehylsene.
Nålehylse skrus fast inn mot pakningene.
High speed nåla skrus forsiktig inn med fingrene helt inn til nålesetet. Den skrus bare løst inn mot setet for ikke å skade den kone tuppen på nåla.
High speed nåla skal nå skrus 3/4 omdreining ut igjen ved hjelp av skruknotten som derfor settes midlertidig på nåla. Med skruknotten montert blir det enklere å se hvor mye nåla dreies siden knotten har en markør som angir knottens posisjon.
Deretter strammes nålehylsa litt slik at nåla yter motstand når vi prøver å skru på knotten. Nå er nåla i grunninnstilling, men når motoren startes for kjøring vil det bli finjustering.
Samme prosedyre utføres for Low speed nåla, men her skal nåla skrus ut 1,5 omdreining fra nålesetet. Dette er også grunninnstilling som finjusteres med motoren i drift på båt.
Forgasseren er nå klar for montering på manifolden. En ny manifoldpakning finnes i rep-settet.
Choke hendelen ville ikke stå i uttrukket posisjon, den skled bare inn igjen. Dette krever bytte av en plastikkdel som kalles Choke Detent Link. Denne sitter inne i kanalen som chokearmen beveger seg i når vi drar choken ut eller skyver den inn.
Først skrus senterskruen i choke-knappen ut, slik at knappen kan tas av.
Choke Detent Link
- Delenummer: 204490
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Carburetor
- Skissenummer: #7
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Choke mekanismen (armen) løsnes ved å skru ut skruen på bildet. Den delen av armen som chokeknappen festes til og som går inn i den firkantete åpningen i metallbraketten, kan sitte fast i Choke Detent Link og derfor være vanskelig å dra ut. Hvis man har kjøpt en ny Choke Detent Link, spiller det ingen rolle om den gamle går i stykker ved litt brutal demontering.
Skruen er fjernet og armen kan trekkes ut av Choke Detent Link.
Ny Choke Detent Link kjøpt fra Hegnas Marina. Her ser vi armen som har to hakk. Disse hakkene skal holde choken enten av eller på. Det er tilsvarende forhøyninger i Choke Detent Link innvendig.
Plastikk kan bli ganske sprødt og hardt hvis det blir gammelt. Dette er antakelig en Detent som er produsert for mange år siden, for den var veldig hard og lite myk. Det vanskeliggjorde montering.
Her er Choke Detent Link er skjøvet på plass. Nå skal choke armen kunne skyves inn fra baksiden. Det var imidlertid vanskelig siden plastikkdelen var veldig hard.
Løsningen ble å file den skarpe kanten foran på armen. En dråpe olje hjalp også.
Nå gjenstod det bare å montere Choke knappen og feste armen med skruen.
Det siste som gjenstod knyttet til forgasseren var å bytte kamrulle. Kamrulla var slitt og hadde tydelige spor fra kontakt med kammen som sitter på armaturplata til tenningen.
Kamrulla er lett å bytte ved å vippe av klemringen på toppen av metallplata som holder kamrulla på plass.
Kamrullas funksjon er å medvirke til gradvis å åpne gasspjeldet samtidig med at tenningstidspunktet endres. Kamrulla er montert på en arm som overfører kamrullas utoverbevegelse til gasspjeldet. Samtidig forskyves tenningstidspunktet synkront ved at armaturplata dreies. Dette er en ganske primitiv mekanisk anordning sammenliknet med moderne systemer. Men det var slik teknologien var i 1960, og det fungerer.
Kam rulle
- Delenummer: 203362
- Antall: 1
- Deleskjema: Carburetor Parts Fastwin 1960
- Skissenummer: #50
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Nyttig video
Denne videoen på Youtube er nyttig for å se en full overhaling av forgasser.