Det gamle treverket er tatt vare på, fordi det fungerer som maler og forteller hvordan det nye må lages. Det gjelder blant annet
- dimensjoner som tykkelse og bredde på reling
- antall lister som er sammenlimt i reling
- utforming av knær (hjørner)
- dimensjoner på plater i akterspeil
- dimensjoner og kvalitet på skruer og klink

De originale hjørnene (knær) forteller hvordan de nye skal lages. De gamle materialene viser også hvordan klink og skruer er plassert.

Maritime Center Fredrikstad, nå Isegran Fartøyvern, gjorde i 2020 alt arbeid med treverk. Arbeidet var førsteklasses. De originale toftene var bra nok og ble kun høvlet og pusset for gjenbruk. Alt annet treverk er ny mahogany.

Ny mahogany monteres. Reling består av 3 lister som limes sammen. Akterspeilet forsterkes med en hel plate innvendig med utsparring for motor og en mindre plate utvendig.

Ny reling monteres. Den må passe til fenderlistens profil (Varenr 7108-19 side 9 i fenderlist katalogen fra Industriplast) som vises på bildet over(forstørret). Inne i fenderlisten skal det legges inn et slangeformet innstikk. Innstikket skal skjule alle skruehodene som monteres inn i fenderlista for å feste den utvendig på relingen.
Montering av fenderlist kan først skje når relingen er ferdig lakkert. Dette kommer senere.
Det som er viktig ved produksjon av reling er at relingens tykkelse utvendig passer til fenderlistens gap innvendig.

Alt treverk er ferdig montert. Det er klart for lakkering.

Dette er en samling av skruer som ble tatt vare på ved demontering av originalt treverk. Disse skruene ble ikke gjenbrukt.
Maritime Center Fredrikstad benyttet sine egne nye skruer av silikon bronse og ny kobberklink.
Følgende festemidler ble fakturert:


Sort fenderlist med innstikk (hvit) ble kjøpt fra Industriplast AS. Bedriftens adresse er Slettebrekkdalen 2 5303 FOLLESE. Tlf. 56151980
Fenderlista strekkes på relingen når treverket er ferdig lakkert.