Ved demontering av stempler, råder og veiv viste det seg at stemplene hadde skåret seg i sylindrene. Dette skyldes at motoren ikke har fått kjølevann. Eksosen hadde derfor smeltet aluminiumen i blokka slik at det ble brent ut et hull ut i motorblokka like ved flensen mot eksoshuset.
Bildet viser hullet som eksosen smeltet i blokka rett ved flensen nederst. Lyset i rommet stråler gjennom hullet og lager en liten lysflekk inne i blokka.
Forklaringen på manglende kjølevann kom da undervannshuset ble skrudd av eksoshuset. Vannrøret som leder vann fra impeller og opp mot Powerhead var blokkert og tettet på grunn av en deformert Grommet som sitter i toppen av vannrøret inne i eksoshuset. Den var helt sammenkrøllet og blokkerte røråpningen. Kjølevannet ble derfor hindret i å bli pumpet videre opp gjennom eksoshuset til motorblokka.
Sveisejobb
Hullet i blokka måtte repareres. Det ble bestilt en sveisejobb hos FREMEK AS i Fredrikstad.
Her ser vi sveisejobben som er utført i det skjøre aluminiumsgodset. Dette er utført av en flink mekaniker på FREMEK AS i Fredrikstad.
Det er godt gjort å klare å sveise i den 62 år gamle aluminiumen uten å ødelegge flensen og blokka. Det er strålende håndverk! Nå kunne blokka fortsatt brukes.
Denne flensen befinner seg helt nederst på blokka og skal senere monteres mot toppen av eksoshuset. Bildet viser at flensen er slipt på vannslipepapir på glassplate. Nå skal den være god nok for montering og gjenbruk.