Deler
Retaining Ring (Nederst på veiv)
-
- Delenummer: 302536
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Power Head And Fuel Pump
- Skissenummer: #105
- Kjøpt fra: Crowley Marine
Lower Washer (Nederst på veiv)
-
- Delenummer: 303801
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Power Head And Fuel Pump
- Skissenummer: #106
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Lower Seal Spring (Nederst på veiv)
-
- Delenummer: 302539
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Power Head And Fuel Pump
- Skissenummer: #107
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Retaining Washer (Nederst på veiv)
-
- Delenummer: 302594
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Power Head And Fuel Pump
- Skissenummer: #108
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Bearing Seal (Nederst på veiv)
-
- Delenummer: 302538
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Power Head And Fuel Pump
- Skissenummer: #109
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Quad-ring (Monteres i Bearing Seal)
-
- Delenummer: 305098
- Antall: 1
- Infolenke: info on vintageoutboard.com
- Skissenummer: #110
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Kunne brukt O-ring #302540, men Quad-ring er antatt bedre som nedre tetning på veiv. Quadring er ikke oppgitt som del for denne motoren, men likevel kan den brukes. Den har et kvadratisk tverrsnitt og vil derfor ikke vrenge seg så lett som en O-ring med sirkulært tverrsnitt når veivakselen beveger seg aksialt. Dette hevdes av en av ringrevene på aomci.org i dette innlegget.
O-ring (Utvendig på nedre veivlager)
-
- Delenummer: 302537
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Power Head And Fuel Pump
- Skissenummer: #111
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Seal (Øvre tetning veiv)
-
- Delenummer: 305987
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Power Head And Fuel Pump
- Skissenummer: #104
- Kjøpt fra: Crowley Marine
Montere nedre veivlager på veivaksel
Det nedre lageret monteres først. Det er tilsammen 9 deler som skal sitte nederst på veiva, inkludert veivlageret. Nederst fra bunnen er det:
- #105 Retaining Ring
- #106 Lower Washer
- #107 Lower Seal Spring
- #108 Retaining Washer
- #109 Bearing Seal
- #110 Quad Ring
- #111 O-Ring
- #112 Roller Bearing
- #113 Washer
Se deleskjemaet Fastwin Power Head And Fuel Pump og delenumrene #105-#113 på deletegningen.
#113 Washer kommer først på innerst på nedre akseltapp på veiva. Legg merke til at bronse-siden vender inn mot veivgodsflaten.
#112 Roller Bearing er selve veivlageret som sitter på nederse akseltapp. Lageret settes inn mot #113 Washer. #111 O-ring er midlertidig plassert utenpå #112 Roller Bearing. O-ringen skal passe inn i et spor i veivhus og blokk senere.
#110 Quad Ring plasseres nå inne i #109 Bearing Seal. Quad Ringen smøres med litt to-takt olje, så glir den lettere på plass innvendig i #109 Bearing Seal. Denne skyves inn på en lett smurt veivakseltapp med den forhøyde kanten på #109 Bearing Seal vendt nedover mot enden på veiva.
#108 Retaining Washer og #107 Lower Seal Spring plasseres utenpå #109 Bearing Seal. #108 Retaining Washer passer perfekt utenpå den forhøyede kanten på #109 Bearing Seal.
Til slutt plasseres #106 Lower Washer på fjæren og låses med #105 Retaining Ring som er en låsering. Denne passer akkurat inn i et spor i enden på veivakselen, og låser slik at alle komponentene sitter på plass. Fjæra står nå i spenn når alt er kommet på plass.
Nedre lager og tetning er ferdig montert nederst på veivaksel. O-ringen som sitter utenpå lageret skal passe inn i et spor nederst på veivhuset når veiva monteres.
Montere øvre veivlager
En tetningsavtrekker er påkrevet for å demontere tetningen (simringen) som sitter øverst på veiva og presset inn i veivlageret. Denne tetningen skal sørge for at det ikke kommer olje/bensin ut der veivakselen stikker ut av blokka på toppen. Tetningen er et svakt punkt på disse motorene.
Tetningen ble fjernet før blokka ble demontert med en tetningsavtrekker. Denne skrus ned i tetningen mens veivakselen sitter montert i blokka. Deretter skrus senterbolten på avtrekkeren til slik at tetningen blir trukket av med veivakselen som mothold.
Denne avtrekkeren kan kjøpes fra richardsoutboardtools.com
Dersom tetningen fremdeles sitter i lageret etter at veiva er demontert, må man prøve få tetningen ut uten å skade lageret. Hvis den sitter godt fast, kan dette være en vanskelig.
Bildet viser øvre veivlager før montering og etter montering av ny tetning (#104 Upper Seal). Lageret har plass til tetningen i en utkraging i lageret.
Her ble skrustikka valgt for å presse lageret på plass i utkragingen. Mellom stikka og lager ble to plankebiter benyttet for ikke å skade lageret og tetningen med stikka.
Loctite 518 ble påført utenpå kanten av tetningen, og innsiden av utkragingen ble primet med Loctite 7649 Activator. Disse midlene ble brukt siden det er en anaerob pasning mellom tetningskanten og den innvendige utkragingen i lageret. Håpet er at dette bedre skal forebygge lekkasjer som er typisk for Upper Seal.
NB! O-ringen skal ikke sitte på dette lageret. Den ble fjernet.
Det øverste veivlageret er montert på plass på veiva. Tetningen sitter flush med kanten av lageret. O-ringen er fjernet. Det skal ikke være O-ring på det øvre lageret.
Veiva er nå klar for montering av råder m/rådelagre og plassering på styringer i lagerkrybbene i veivhuset på blokka.
Men først må nye stempler m/ringer monteres på rådene og føres inn i sylindrene.