Velg en side

Veivakselen ligger klar med påmontert 3 stk veivlagre og nye tetninger. Rullene i veivlagrene er satt inn med Vaselin.

Nå skal først rådene kobles til veiva ved å montere rådelagrene. Deretter skal veiva trykkes på plass på styrepinnene i de 3 veivlagerfordypningene i blokka.

Veivaksel med veivlagre og tetninger

De 3 veivlagrene, øvre, midtre og nedre har hver et hull som skal passe inn på hver sin styrepinne (Pin) i hver sin veivlagerfordypning (lagerkrybbe) i blokka.

Vi trykker ikke veiva ned på de 3 styrepinnene før rådelagrene er montert på de to veivarmene.  Monteringen fordrer at veiva må løftes litt opp slik at vi får plassert en råde under hver veivarm.

Vi skal legge veiva på de to rådene mens vi monterer rådekoppene.

Rådelager forberedes med fett og pinner

Rådekoppene er skrudd av og lagt på benken samme vei som de var montert. De er innsatt med Vaselin, og nåler er plassert i koppene. Koppene er ikke endevendt, og de er plassert slik at de ikke kan forveksles med hverandre.

Rådene er også satt inn med Vaselin og nåler er plassert. Nålene holdes på plass av fettet.

Tilsammen er det 15 nåler til hver råde, altså 30 totalt for 2 råder/rådekopper.

Blokka ligger med sylindertoppen ned mot benkeplata, slik at rådene stikker opp av veivhuset. Vi trekker rådene m/stempler litt opp, men ikke ut av blokka. Deretter vendes de to rådene hver sin vei motsatt av hverandre.

Siden de to rådene nå vender hver sin vei, kan veivarmene legges på rådene hvor nåler og fett er på plass. Motstanden i sylindrene er god nok til å holde vekten av veiva. Stemplene blir ikke trykket ned.

Da gjenstår det å sette på plass rådekopper med fett og nåler. 

Nå sjekker vi at eventuelle merker på kopp og råde er overens. Deretter skrur vi unbrakoboltene til med fingrene. 

Montere rådekopper med fingrene

Veiva hviler foreløpig på rådene, ikke på veivlagrene. Veivlagrene er ikke trykket ned på styrepinnene enda, selv om det kan se slik ut.

Nå skrus de to rådekoppene på rådene foreløpig bare med fingrene.

Kontrollere sammenføyning foran mellom råde og kopp

Her sjekkes sammenføyningen foran mellom råde og rådekopp. Det skal ikke kjennes noen kant eller uregelmessighet her. Skjøten testes med en spiss syl, men kunne også brukt et barberblad eller et annet tynt instrument.

Testen ble godkjent. Ingen kant å kjenne.

Kontrollere sammenføyning på siden mellom råde og kopp

Her sjekkes sammenføyningen på siden mellom råde og rådekopp. Ingen kant eller uregelmessighet her. Godkjent.

Trykke veivaksel på plass

Rådekoppboltene skrus først lett til med en Unbrako-nøkkel 3/16″.

Nå skal veiva på plass på styrepinnene. Det er viktig at alle 3 veivlagrene blir trykket ordentlig inn på hver sin styrepinne. O-ringen på det nedre veivlageret må også komme på plass i sporet sitt.

Først sjekkes det at O-ringen er der den skal være. Deretter trykkes det midtre lageret ned på tappen, og da følger gjerne de to andre med, dersom man har siktet dem inn godt.

Hvis man ikke treffer, kan lagerene rikkes litt fram og tilbake til man kjenner at hullet indekserer på pinnen. Når man ikke kan bevege noen av lagrene, har de kommet på plass alle tre.

Nå skal rådelagerboltene skrus til ordentlig med momentnøkkel og pipe med unbrako 3/16″. Maks moment er 20,5 Nm som skrus til i 3 omganger:

  1. 10 Nm
  2. 15 Nm
  3. 20,5 Nm

For siste gang kan man ta en sjekk på rådekoppene med en syl og sjekke at det ikke er noen kanter og ujevnheter i sammenføyningene mellom råde og kopp.

Man kan også dreie veiva for hånd og kjenne etter at alt glir lett og uten hinringer. Det skal være jevn og myk bevegelse hele veien. Alle lager er smurt og glir lett.