VIKTIG INFORMASJON
To betingelser må oppfylles:
Betingelse 1: Smørehull i rådestang må vende opp.
Hver råde har 2 små hull på rådestanga:
- Ett hull rett ved pinnelageret
- Ett hull rett ved rådelageret
Disse to hullene ses kun på den ene siden av rådestanga. Hullene er laget for smøring av lagrene. Oljeblandet bensin skal renne inn i disse hullene og smøre rådelager og pinnelager. Derfor må disse hullene vende opp.
Sylindrene på en slik motor ligger vannrett nå motoren er ferdig montert. Derfor ligger også rådene vannrett, mens veiva står loddrett.
I og med at rådene ligger vannrett, må de monteres med disse smørehullene vendt opp mot toppen av motoren. Hvis de vender ned, vil ikke lagrene få tilstrekkelig smøring.
Betingelse 2: Stemplenes skrå side må vende mot eksossiden.
Toppen på stemplene er skrå på den ene siden og rett på den andre siden. Den skrå siden må vende mot eksossiden, slik som de monterte stemplene på bildet.
TIPS
Før råde monteres i stempelet:
- Plasser blokka på benken slik som på bildet, med eksossiden til venstre.
- Hold råden ved siden av blokka utenfor ekssossiden og med hullene vendt opp mot Topp.
- Hold stempelet inn over råden med den skrå siden på toppen av stempelet vendt samme vei som de ferdig monterte stemplene på bildet.
I denne stillingen skal råde og stempel monteres sammen. Kontroller dette gjerne en ekstra gang før krysspinnen drives gjennom stempel og råde.
Kontroller også at det ble korrekt etter at krysspinnen er montert og råde/stempel er koblet sammen.
Gjennomføringene for krysspinnen varmes med gassbrenneren slik at godset utvider seg litt. Dermed blir det lettere å drive inn krysspinnen gjennom stempelskjørtet. Krysspinnen skyves inn fra den siden som er merket «LOOSE» eller bare «L» på innsiden av skjøret. (Stempel ikke merket? Kan drives inn fra begge sider)
Smør inn pinnelageret med petroleumsfett, f eks Vaselin. Petroleumsfett vil etter oppstart straks løse seg i bensinen og brenne bort. Da vil to-taktsoljen som tilsettes 4% i bensinen overta smørejobben videre.
Hvis det kan skaffes spesielt lagerfett for to-takts utenbordsmotorer, så er sikkert det det beste. På denne motoren ble det benyttet Vaselin, og det ser ut til å ha fungert bra.
Det varme stempelet plasseres i den hjemmelagde krybba. Krysspinnen bankes forsiktig inn med doren, men ikke lenger enn at råde m/pinnelager kan entres på krysspinnen inne i stempelet. Papir inne i stempelet hindrer råden i å bevege seg fritt og muligens skade stempelskjørtet.
Så drives krysspinnen videre med hammer og dor fram til den andre gjennomføringen i skjørtet. Denne må også kanskje varmes litt, før man driver pinnen forsiktig videre, men ikke lenger enn at låseringene kan monteres på begge sider av pinnen i stempelskjørtet.
Man kan alternativt varme stempelet ved å senke det i varmt vann.
Før man monterer låseringen kan det være lurt å sjekke en siste gang at stempelet er montert riktig vei på råden:
Hold stempel og råde ved siden av eksossiden på blokka som ligger på benken.
- De to smørehullene i råden skal vende opp mot Topp motor.
- Den skrå siden på stempeltoppen vender nå mot eksossiden på blokka.
Hvis de to betingelsene er oppfyllt, kan krysspinnen låses med de to låseringene, en på hver side av stempelet.
Krysspinner og låseringer ble tatt vare på og gjenbrukt. Nålelageret for krysspinnen sitter på råden og ble ikke tatt av. Lageret var helt fint. Det var ingen slakk mellom pinnelager og krysspinne (pinnebank). Ingen rust. Alle nåler ruller fint.