Velg en side

 

Piston

Ring Set

Først smøres sylinderveggene i blokka med en tynn film med to-takt olje ved hjelp av en oljefuktet klut.

 

Ulike spor for stempelringer

Disse stemplene har kun 2 ringer. Den øverste ringen har en skrå profil, den nederste har en rett profil. Derfor må hver ring i riktig spor.

Begge ringene er splittet. Splitten skal være plassert ved Dowel Pin og omslutte den. Det er én Dowel Pin for hver ring. Disse er plassert 180o fra hverandre.

Ringene monteres nå i sporene. Vi starter med den nederste ringen som har rett profil. Ringen må utvides akkurat så mye at den kan entres på stempelet og skyves ned til nederste spor. Her skal splitten i ringen sitte akkurat ved Dowel Pin. Så setter vi på ringen med skrått spor på samme måte.

Nå senkes stempel /m råde ned i sylinderen. Hver råde kommer til samme veivarm som de ble demontert fra.

Stempelet kommer ikke lenger ned enn til kanten av nederste stempelring. Med endene på to  blomsterpinner klemmes nå ringen sammen i sporet sitt slik at begge endene i ringsplitten klemmer helt inn til og berører Dowel Pin.  Samtidig presses stempelet forsiktig nedover mens stempelringen arbeides inn i sporet sitt med blomsterpinnene.  Se dette klippet på YouTube. (Klikk «Se hele videoen» for å se videre etter klippet)

Når den første ringen er kommet inn i sylinderen, bruker vi samme metode på den andre ringen.

NB! Splitten på stempelringene må omslutte Dowel Pin.

Stempler med ringer og råder på plass i blokk

Begge stemplene m/stempelringer er nå på plass i sylinderene. Rådene sitter montert på stemplene og holdes i ro ved hjelp av papir som er dyttet inn nederst i sylinderne.

Rådekoppene sitter løst tilskrudd på sine respektive råder for å unngå forveksling og feilplassering.

Nå er det klart for å feste rådene til veivakselen. Deretter skyves veivakselen ned på styrepinner i veivlagerkrybbene i blokka.