Nye deler Powerhead og eksoshus
Screw
- Delenummer: 551793
- Antall: 1
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #1
- Kjøpt fra: Crowley Marine
Screw
- Delenummer: 307153
- Antall: 5
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #2
- Kjøpt fra: Crowley Marine
Screw
- Delenummer: 314360
- Antall: 1
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #3
- Kjøpt fra: Crowley Marine
Baffle Gasket
- Delenummer: 314421
- Antall: 2
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #5
- Kjøpt fra: Skjeberg Marinesenter
Lock Washer
- Delenummer: 302376
- Antall: 5
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #107
- Kjøpt fra: Crowley Marine
Loctite MR 5923
- Tetningsmiddel for pakninger

Mellom Powerhead og eksoshus skal det monteres en metallplate (Baffle Plate) med pakning på begge sider (2 pakninger + metallplate). Disse pakningene tettes på begge sider med Loctite 5923 tetningsmiddel. Alt dette blir da plassert mellom de to flensene på Powerhead og eksoshus.

Her er eksoshusflensen først satt inn med Loctite 5923. Deretter er første pakning plassert på flensen og får et strøk med Loctite 5923 også på oversiden som vender mot Baffle Plate. Dermed blir pakningen tettet på begge sider.

Baffle Plate plasseres på den underste pakningen som er påsmurt Loctite 5923. Deretter påføres tetningsmiddelet på oversiden av Baffle plate før pakning nr. 2 plasseres på Baffle Plate.
Til slutt tettes den øvre pakningen også på oversiden med Loctite 5923, før Powerhead senkes ned og på plass på flensen. Totalt 4 lag med tetningsmiddel skal påføres.

Powerhead er senket ned på eksoshusflensen og enden på drivakselen (som kommer opp fra girhuset) har kommet på plass inn i enden på veivakselen (som stikker ut nederst under Powerhead).
Drivakselen har rifla spor som passer inn i motsatte spor i enden på veivakselen. Dermed kobles veivaksel og drivaksel sammen og låses fast til hverandre slik at veiva kan overføre sin kraft til propellakselen via pinondrevet i girhuset. Enkelt og smart.

5 +2 bolter
Tilsammen 7 bolter fester Powerhead til eksoshusflensen. Her ser vi 3 av 5 like 1/4″ bolter med fillister hode og rett spor (markert med rød ring). De 2 siste boltene av samme type vises på neste bilde. Alle bolter er nye.
To andre bolter med sekskanthode er litt grovere. Den ene på bildet er en midlertidig stjerneskrue og rundt hode. Den ble montert midlertidig siden det ikke var plass til pipe for sekskanthodet bolt. Stjerneskruen ble byttet etter at sekskantmutteren like ved ble skrudd av for å få plass til pipeverktøyet. På bildet har ikke dette skjedd enda.
Bolter strammes med spesifisert moment avhengig av tykkelse:
1/4″ : 7 – 9 Nm eller 60 – 80 In./Lbs
5/16″ : 14-16 Nm eller 120-140 In./Lbs
3/8″ : 24-27 Nm eller 220-240 In./Lbs
7/16″: 38-40 Nm eller 340-360 In./Lbs

Her vises de to siste 1/4″ boltene på høyre side av eksoshuset. Tilsammen er det 5 slike bolter med fillister hode og rett spor.
En skrue med fillisterhode ligner på en skrue med panhode, men har større sidehøyde på hodet. Disse har rett spor som blir ekstra dypt og dermed holder en flat skrutrekker bedre på plass enn panhodeskruer. Det er nødvendig fordi man må bruke stor kraft for å stramme og særlig løsne disse skruene som ofte «gror» fast.
Powerhead er nå festet til eksoshusflensen med totalt 7 bolter. Disse er strammet til med spesifisert moment.
På denne motoren gjensto det nå å montere alle utvendige komponenter på Powerhead:
- Montere Bensinpumpe og slanger
- Montere Bensinfilter
- Montere Forgasser
- Montere Tenningsanlegg
- Montere braketter og hendler
- Montere svinghjul og starthus
Det er to braketter, en på hver side av Powerhead. Disse holder fast forgasserens luftinntak, starthus mm. Det er også noen hendler som overfører bevegelser fra girskifter og starthåndtak. Det utvendige oljerøret bør blåses rent med trykkluft før det monteres for å sikre at det er åpent og fungerer.
Svinghjulet skal tres ned på veivakseltappen og styres ned på halvmånesplinten med dertil egnet spor inne i gjennomføringen i svinghjulet. Svinghjulet trekkes til med 60 Nm. Det er stor kraft, og man trenger et solid mothold og en momentnøkkel som kan slure på 60 Nm.