Nye deler til tenning
Tenningsdelene til motoren ser ut til å være originale fra 1960. Derfor byttes alt til nytt.
Tennplugger Champion J4J
- Delenummer: 378320
- Antall: 2
- Deleskjema: Fastwin Power Head And Fuel Pump
- Skissenummer: #36
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Tennpluggkabel 7mm m/kobberkjerne
- Delenummer thansen.no: 99667720002
- Antall: 2 meter
- Deleskjema: Magneto. MarineEngine.com
- Skissenummer: #20 og #24
- Kjøpt fra: thansen.no
Plugghetter
- Delenummer: 510232
- Antall: 2
- Deleskjema: Magneto. MarineEngine.com
- Skissenummer: #21 og #25
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Spring terminal til plugghetter
- Delenummer: 510231
- Antall: 2
- Deleskjema: Magneto. MarineEngine.com
- Skissenummer: #22 og #26
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Coiler
- Delenummer: 584477 (Sierra)
- Antall: 2
- Deleskjema: Magneto. MarineEngine.com
- Skissenummer: #28
- Kjøpt fra: Fredrikstad Marineservice
Kondensatorer, stifter, oiler wick (Tune-Up-Kit)
- Delenummer: 172522 (Sierra)
- Antall: 2
- Deleskjema: Magneto. MarineEngine.com
- Skissenummer: #32
- Kjøpt fra: Fredrikstad Marineservice
Spesialverktøy for tenning
Coil locating ring
- Verktøy: Spesialring for å plassere coiler nøyaktig og riktig.
- Antall: 1
- Butikk: https://richardsoutboardtools.com/product/coil-locating-ring/
Timing tool
- Verktøy: Spesialverktøy for å stille tenning korrekt
- Antall: 1
- Butikk:https://richardsoutboardtools.com/product/timing-tool/
Multimeter
- Verktøy: Multimeter med summer
- Antall: 1
- Kan være analogt eller digitalt
Kablene fra stoppknappen føres inn fra baksiden av armaturplata gjennom pakningene som smettes på plass i hullene. Festeklips sitter på kablene og skal etterhvert skrus fast på plata.
2 stk tennpluggkabler på 1 meter stikkes inn gjennom armaturplata fra baksiden der coilene skal sitte på framsiden av armaturplata. Her føres kabelen til coilen for øverste sylinder inn der vi har satt merket T . Nå er det viktig å merke den andre enden på tennpluggkabelen med «T» eller «Topp» eller «UP».
To gummihylser følger med de nye coilene, en til hver. Hylsene tres et stykke inn på pluggledningen som stikker ut på framsiden av armaturplata der coilen skal sitte. Hylsene skal tette for olje og fukt i tilkoblingen av pluggledning mot coil. Pluggledningen trykkes godt inn i coilen. Hylsene kan forsegles med tetningsmasse mellom gummihylse og coil og gummihylse og ledning ved å smøre litt tetningsmiddel utvendig på stussen på coilen og på ledningen. Deretter skyves hylsa fram og inn på stussen på coilen. Nå skal tilkoblingen mellom pluggledning og coil bli tett.
Når vi monterer coiler må vi vite hvilken coil som skal betjene hvilken sylinder. Hvis vi har merket armaturplata slik det ble beskrevet tidligere, så vet vi nå hvilken coil som skal til topp sylinder og hvilken som skal til bunn. Vi har satt merkene «T» og «B» på baksiden av armaturplata. Nå er det viktig å merke den nye pluggledningen til Topp sylinder. Hvis vi har en original pluggledning med originalt merke «UP», kan vi flytte dette merket til den nye ledningen som kommer fra coilen. Hvis merket mangler, må vi lage merking selv på pluggledningen som skal gå til øverste sylinder.
Hvis vi ikke har satt «T» på baksiden av armaturplata, må vi vite hva vi gjør for at det skal bli korrekt likevel. Coilen som sitter nærmest forgasser når armaturplata er montert, er coilen til øverste sylinder. Coilen som har en pluggledning som føres rundt halve baksiden av armaturplata før den forsvinner inn i hullet mot coilen på framsiden er coilen til nederste sylinder.
Hver coil har to ledninger: grønn(+) og sort(-). Grønn skal til stiftene. Sort skal til gods(jord).
Kabler kan bli ødelagt av roterende komponenter. Føring av kabler kritisk.
Stoppkabel og grønn coil-kabel kan føres under coilen fram til stiftene. Det er trangt og fare for gnisning og skade på isolasjonen. Det er viktig å kontrollere at kabler ligger fritt under coilen.
Før den andre coilen monteres må Oiler Wick settes på coilfestet. Se bildet. Ellers er det samme prosedyre for begge coilene når det gjelder ledninger, stifter og kondensatorer.
Kondensator festes med én skrue. Det er kun én kabel fra kondensator. Denne skal festes til stiftene.
Kondensatorkabel må ikke stikke høyt opp. Den bues og bøyes ned for å unngå kontakt med svinghjulet.
Grønn(+) coilkabel kommer ut under coil og føres her rundt kondensator for å unngå at ledningen kommer i kontakt med roterende veivaksel. Det kan være risikabelt hvis isolasjonen gnisser og slites av slik at det blir kortslutning mot gods. Satser på at dette ikke skjer og unngår kontakt med veivaksel.
I alt 3 kabler er festet til stiften: Coil+, kondensator og stoppknapp. Kabelen fra stoppknapp til stift føres under coilen og fram til stiften.
På veivakselen sitter Cam montert på halvmånesplinten. Cam har en forhøyning som gjør at stiftene åpner og lukker seg.
Så monteres den ikke-bevegelige halvparten av stiftsettet. Den festes med ankerskrue med en bølgete spennskive under. Dra til skruen medium hardt. Eksenterskruen skal benyttes senere til justering av stiftåpningen. De tre ledningene Coil+, kondensator og stoppknapp skrus fast på den ikke-bevegelige halvparten av stiftene.
På den bevegelige halvparten av stiftene klemmes spennarmen inn og hele delen senkes ned på stolpen slik at spennarmen kommer på innsiden av motholdet som sitter på den ikke-bevegelige halvparten. Så skyves et låseclip horisontalt inn på mothold og spennarm til det smekker på plass i et lite hull. Til slutt settes et wireclip på toppen av stolpen i et dertil egnet spor. Nå er de to stiftdelene montert. Samme prosedyre gjentas på den andre siden.
Sjekk at de to stiftenes kontaktflater er parallelle. Det skal normalt ikke være nødvendig å justere, men hvis det er skjevt kan man bende litt forsiktig på den ikke-bevegelige delen.
Det er ekstremt viktig av coilene er justert slik at de to endene på lamellene er montert flush med kantene på anleggene under. Dette fordi svinhjulet med magneten skal kunne rotere fritt og tett inntil coilene. Det er nesten ingen klaring mellom svinghjul og coiler.
Det finnes et verktøy som løser dette. Det heter «Coil locating ring«. Det er en eksakt ring som passer akkurat rundt og utenpå coilene, som det skulle vært et svinghjul. Ringen tres over begge coilene og med løse festeskruer kan coilene justeres så de ligger akkurat inntil ringen.
Når coilene ligger inntil ringen, skrur man dem fast. Deretter kan ringen tas av.
Coil locating ring kan kjøpes fra Richards Outboard Tools i USA.
Armaturplata (også kalt Mag Plate) festes til en dreibar ring (Retaining Ring) som kan dreie inne i en større ring (Armature Plate Support). Den dreibare ringen ligger derfor løs inne i den store ringen som skrus fast.
Retaining Ring skal ligge med den bredeste og flate siden opp, slik at denne brede siden sklir innvendig mot Armature Plate Support. Kontaktflatene mellom ringene kan påføres et tynt lag med grease. Det må ikke benyttes isolerende (ikke-ledende) grease som vil hindre gnist på pluggene.
For mer info om å bruke grease, se denne tråden på aomci.org
Armature Plate Support skrus fast med 3 skruer på toppen av blokka med Retaining Ring liggende inni. Piler viser hvor Armature Plate Support skrus fast.
4 skruer med Philips stjernhode fester armaturplata til Retaining Ring. To av disse skruene går gjennom coilene og fester samtidig disse til armaturplata.
Armaturplata skal ikke vippe. Kjenn etter bevegelse ved å ta i kanten og bevege opp og ned. Hvis det er bevegelse tas plata av igjen. Deretter kan man slå på en spiss dor som plasseres flere steder rundt den indre kanten av Armature Plate Support. Sett doren på kl.12, 3, 6 og 9 og slå et lite merke på hvert punkt. Deretter monteres armaturplata igjen og skrus fast slik at man kan prøve å bevege den opp og ned igjen. Så kan man også sjekke hvor lett plata dreier. Hvis man har slått for kraftige merker med doren, kan man pusse ned forhøyningene innvendig på ringen. Hensikten med å dore disse merkene er å eliminere avstanden mellom de to ringene ( Armature Plate Support og Retaining Ring)
Se denne tråden på aomci.org for informasjon.
Armen kobles til gassregulering med et Clip.
Om slingrete armaturplate
Hvis plata ikke er «tight», men slingrer, vil dette påvirke tenningen. I verste fall går motoren dårlig på lavt og/eller høyt turtall.
Nye plugger, Champion J4J justeres til 0,030″ elektrodegap og skrus til med 24 – 26 Nm.
Pluggledningene skal monteres i nye originale plugghetter med nye fjærterminaler inni. Det kan være litt kinkige å montere. Ledningen til øverste sylinder merkes «UP» med det lille metallmerket eller på annen måte hvis originalmerket ikke er tilgjengelig.
Gnist kan testes med tenningsprøver fra Biltema.