Når forgasseren og brakettene er tatt av, kan manifolden og reed-ventilene også tas av.
Deler
Manifold gasket
-
- Delenummer: 315991
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Carburetor
- Skissenummer: #31
- Kjøpt fra: Skjeberg Marinesenter
Leaf Plate To Crankcase Gasket
-
- Delenummer: 316540
- Antall: 1
- Deleskjema: Fastwin Carburetor
- Skissenummer: #35
- Kjøpt fra: Skjeberg Marinesenter
Det er 7 stk 1/4″ bolter med fillister head og rett spor. Disse skrus ut. I tillegg er det en bolt med forsenka hode og rett spor som skal skrus ut.
Ellers forutsettes det at braketten på høyre side er skrudd av. Det gir seg selv hvilke bolter som må demonteres.
Bak manifolden sitter reed plate med reed-ventiler synlige i alle hullene. Dette behandles med forsiktighet. Eventuell bruk av trykkluft må kun skje fra innsiden, aldri fra denne utsiden, siden de løvtynne bladene som dekker hullene da vil bli ødelagt.
Generelt bør man unngå bruk av trykkluft på reeds.
Her ser vi den ene av to reedventiler fra innsiden. Det sitter stoppere over hvert blad (reed). Bladene er løvtynne metallblader som åpner mot stoppere og lukker mot plata basert på trykkforholdene i veivhuset.
Man kan bruke en bladsøker for å måle eventuell klaring mellom blader og plate. Når bladene hviler skal ikke klaringen være over 0,254mm (0,010″). Dette gjelder på tuppen av bladene. Dersom det er feil klaring må hele reedsettet byttes, både blader og stoppere. Bladene må ikke bøyes for å rette feil.
Reedventilene fungerer som innsugsventiler. Når stempelet går opp og det skapes undertrykk i veivhuset, vil bladene suges inn mot stopperene og åpne for bensindamp som da kommer inn under stempelet og inn i veivhuset. Siden det er olje i bensinen, blir da veivlagre og rådelagre smurt fra bensindampen.
Siden de to sylinderene har hvert sitt separate veivhus, vil den sylinderen hvor stempelet går opp, suge bensindamp inn i sin halvpart av veivhuset. Når stempelet går ned, vil det skapes et trykk ut mot reedbladene, og da presses bladene mot reedplata og stenger. Da blir samtidig bensindampen i veivhuset presset ut av veivhuset og opp kanaler til rommet over stempelet. Så går stempelet opp igjen og ny bensindanmp suges inn i veivhuset under stempelet. Når stempelet er på topp er bensindampen komprimert og tennpluggen vil antenne den komprimerte bensindampen og skyve stempelet nedover. Eksosen forsvinner først ut av eksosporten før stempelet passerer innsugsporten og ny bensindamp presses inn i sylinderen.
Det er viktig at reedveentilene fungerer som de skal, ellers vil det bli problemer med dette.
Reedplata skrus av veivhusdekselet. Plata sitter med en senterskrue med forsenka hode og rett spor. Innsug til de to sylinderne kommer til syne når reedplata er skrudd av. De to innsugssidene er konstruert som to separate rom slik at bensindamp kun kommer til en sylinder av gangen, aldri til begge samtidig.
Reedbladene så bra ut. Det var kun behov for 2 nye pakninger.
Ny pakning plasseres på veivhusdekselet. Reedplata plasseres deretter på pakningen slik at det blir ny pakning mellom reedplate og innsuget i veivhusdekselet.
Reedplata sentreres på pakningen ved å sette inn manifoldskruene noen gjenger. Deretter skrus senterskruen for feste av reedplata fast. Denne skruen er kort med forsenka hode og rett spor. Manifoldskruene skrus ut igjen.
Reedplata er plassert og ny pakning nummer to plasseres på plata. Dermed har reedplata pakning på begge sider.
Merk! Det brukes ikke tettemiddel på disse to pakningene. De skal være tørre.
Til slutt monteres manifolden på den ytterste pakningen.
Skruer til manifold, reeds og brakett.