All mahogany var ny og ubehandlet. Dette skulle lakkeres til speilfinish for å beskytte mot vann og sollys. Tre steg ble gjennomført:
- Pussing av bart treverk.
- Beising av bart treverk.
- Lakkering.
Målet var speilfinish. For det første ser det bra ut, men det viktigste er beskyttelsen en speilblank overflate gir mot vann og sollys.
Speilfinish er vanskelig å oppnå med et varig resultat hvis ikke pussarbeidet gjøres ordentlig i forkant av første lakkering. En jevn lakkert overflate forutsetter godt pussearbeid på bart treverk.
Pussing av bart treverk
Nytt bart treverk ble pusset for hånd med 120 papir og pussekloss. På større plane flater som tofter, var det bedre med en større pusseskive. Korning 120 ble benyttet siden finere korning visstnok kan lukke trefibrene slik at lakk ikke trekker godt inn i treverket.
Alle ujevnheter ble forsøkt pusset bort. Det skulle gi et bedre sluttresultat.
Kanter ble pusset med papiret i hånden og uten kloss.
Etter pussing ble alt treverk støvsuget og vasket med aceton. Kun rene kluter, ikke skitten klut om igjen. Aceton rengjør og tar bort fett.
Beising av bart treverk
Beising av ny mahogany er prosedyre for å unngå gulning av treverket grunnet UV-stråling og for å skape en mørkere farge på treverket. Båtbeis for mahogany fra produsenten «International» ble påført med klut. Det trakk seg jevnt inn i treverket. Etter tørking var det klart for lakkering med Rylard VG 66.
Lakkering
De første 3 strøkene ble tynnet slik:
- Første strøk – 50% (nærmest vannkonsistens)
- Andre strøk – 30%
- Tredje strøk- 10%
Rylard ble tynnet med terpentin i de 3 første strøkene. Hensikten er at lakken skal være så tyntflytende at den trekker godt inn i og forsegler treverket.
De neste strøkene ble påført ufortynnet. Fra strøk nr 4 ble det stort sett ikke tynnet, men etterhvert kunne Rylard virke litt tykk, og ble da tilsatt ca 5% terpentin for å flyte litt bedre ut.
Det ble pusset med korning 220 mellom hvert strøk. På de siste 2 toppstrøkene ble det pusset med korning 320.
Det ble speilfinish først etter 17 strøk med lakk og pussing mellom hvert strøk. Antakelig var pussingen i Steg 1 (på bart treverk) for dårlig. Når pussingen på bart treverk ikke utføres godt nok, blir det topper og daler som blir tydelige når man pusser etter en lakkering. Toppene blir mattet ned, mens dalene fortsatt er blanke av lakk man ikke kommer til. Dette ser vi eksempel på tofta i midten her:
Når man ikke har pusset godt nok før beising og lakkering starter, må man pusse tilstrekkelig etter noen lakkeringer, slik at dalene blir borte.
Alternativt kan man jo fortsette å lakkere så mange strøk at dalene til slutt fylles helt opp med lakk. Ulempen er at det da blir langt flere strøk enn det man kunne kommet unna med hvis den første pussejobben hadde blitt utført skikkelig.
På denne båten ble det totalt 17 runder med lakkering, noe som tyder på dårlig pussearbeid i utgangspunktet.
Men man lærer kanskje noe av det, hvis resonnementet er riktig.
Relingen mattes først på oversiden med 220 korning og kloss uten å røre kantene. Deretter mattes kantene forsiktig med 320 korning og uten kloss.
Dette fordi pussing av kantene med kloss og 220 korning blir for røff behandling av lakken på de smale kantene. Man risikerer å pusse for mye slik at lakken pusses bort og treverket kommer fram.
En provisorisk lakkeringsboks er greit å lage i garasjen når gradestokken viser for lave temperaturer for lakkering. Bare presenningene tetter over alt, er det ganske lett å ordne stuetemperatur med en liten Biltema varmevifte 2000W til noen hundrelapper.
Maskering av det nymalte skroget var også nødvendig, både utvendig og innvendig.
I strøk nr 4 var det tydelige gassbobler i lakken. Dette er antakelig resultat av for dårlig tynning av lakk i de første strøkene. Hvis det første strøket er for tykt, vil ikke lakken trenge godt nok inn i treverket og dermed blir forseglingen eller tettingen av treverket for dårlig. Gass siver da opp i det nye lakkstrøket og danner bobler.
Boblene ble pusset vekk, men kom tilbake i noen ganger til.
Etterhvert ble resultatet bedre, men fremdeles var det rom for forbedringer.
Endelig, eller 17 strøk og 16 pussejobber, ble resultatet bra.
Til slutt var alt treverk godkjent og lakkeringsjobben ferdig.