Powerhead er nå totalt overhalt. Motoren er ferdig innvendig med nye stempler, ringer og tetninger på veiva. Alle pakninger er nye. Følgende er ferdig montert utvendig:
- Eksosdeksel
- Bypass deksler
- Veivhusdeksel
- Manifold
- Topplokk
- Termostathuslokk
- Oljerør
- Tennplugger (som skal kastes etter lakkering)
Powerhead ser ikke akkurat vakker ut, og masse lakk er borte. Den må derfor lakkeres utvendig. Det er slik fabrikken også gjorde det; lakkerte Powerhead utvendig etter at den var ferdig bygget innvendig.
Lakkering er nødvendig for å beskytte Powerhead.
Alt som ikke skulle lakkeres måtte maskeres. Her maskeres Powerhead på innsugsiden.
Eksossiden manglet mye lakk.
Billige plugger fra Biltema var greie å tette plugghullene med så det ikke kommer lakk inn i sylindere. Tror de kosta kr.10,- De går til gjenvinning når lakkeringen er ferdig.
Det var nødvendig å tette godt i innsuget til manifolden.
Verkstedrommet ble dekket og ryddet for lakkering. Verneutstyr ble anskaffet. Særlig viktig var det å skaffe åndedrettsvern som beskyttet mot gasser av dette slaget.
Her er det brukt Hagmans Etchprimer. Den passer på aluminium.
Det ble forsøkt å kjøpe lakk fra USA, men det gikk ikke grunnet fraktvansker. I Norge er det ikke lett å finne riktig lakk, så det ble til slutt et kompromiss. Det er kun blokka (Powerhead) som blir lakkert. Resten av påhengeren beholder sin originallakk med de skavanker den har.
Det var viktig å få på en beskyttende motorlakk som tåler varme og saltvann. Det ble derfor benyttet en TK Colorspray Evinrude Lys Blå Metalic. Denne lakken har gode spesifikasjoner og tåler høy varme.
Fargen på lakken fra TK traff dessverre ikke helt, men det kommer forgasser, braketter, og flere komponenter utenpå Powerhead, så det blir ikke så galt likevel.
Med alle utvendige komponenter ble det ikke så galt likevel. Det viktigste var tross alt å få på skikkelig primer og kvalitetslakk som beskytter etter alt arbeidet som er investert i denne motoren.