Servicemanualen fra Seloc beskriver grundig hvordan man inspiserer veivakselen. Dersom man er usikker på noe, kan man også gjennom et medlemsskap i aomci.org få god hjelp og råd fra dyktige folk der.
Som medlem kan man i forum stille spørsmål og poste bilder av veiva og andre deler. Da kan man få en vurdering av om veiva kan gjenbrukes eller kanskje må skiftes ut.

Veiva til denne motoren var blåfarget der hvor det øverste veivlageret har sittet. Det tyder nok på varmegang her. Ideelt sett burde denne veiva antakelig kasseres og erstattes av en ny veiv. Imidlertid var det ikke store groper og alvorlig gravrust på akselen, noe som absolutt kvalifiserer til ny veiv. Men det var et tvilstilfelle.
Det er ikke lett å skaffe ny veiv. Veivlagre kan skaffes. Bytter man veiv, må veivlagre og rådelagre byttes, og kanskje råder også. Det kan fort bli bytte av veiv, lagre, råder, krysspinner og pinnelagre. Det blir dyrt.
Veiva ble gjenbrukt. Det samme med veivlagre, råder, rådelagre, kryspinner og krysspinnelagre. Veiva ble godkjent under tvil etter drøftinger på aomci-forumet
Ved tidligere demontering av svinghjul og tenningsanlegg var det oljeklin på armaturplata. Det skyldes dårlig tetting øverst på veiva. Derfor ble det kjøpt nye tetninger både til veivakselen øverst og nederst. Det må følges opp om det fortsatt kommer olje opp i tenningsanlegget etter noen timers kjøring med overhalt motor.
Oljerøret som går utvendig på motoren mellom nedre og øvre del av veiva skal demonteres, sjekkes og blåses gjennom med trykkluft.