Nye deler eksoshus og svivelbrakett
Screw
- Delenummer: 551793
- Antall: 1
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #1
- Kjøpt fra: Crowley Marine
Screw
- Delenummer: 307153
- Antall: 5
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #2
- Kjøpt fra: Crowley Marine
Screw
- Delenummer: 314360
- Antall: 1
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #3
- Kjøpt fra: Crowley Marine
Baffle Gasket
- Delenummer: 314421
- Antall: 2
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #5
- Kjøpt fra: Skjeberg Marinesenter
Plate Gasket
- Delenummer: 304023
- Antall: 1
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #8
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Throttle Control Plate
- Delenummer: 303110
- Antall: 1
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #14
- Kjøpt fra: finn.no
Lower Side Mount Gasket
- Delenummer: 304168
- Antall: 4
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #41
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Tilt Lever Spring
- Delenummer: 202021
- Antall: 1
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #74
- Kjøpt fra: finn.no
Clamp Screw Assembly
- Delenummer: 433675
- Antall: 2
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #79
- Kjøpt fra: finn.no
Upper Side Mount Screw
- Delenummer: 306461
- Antall: 4
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #99
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Washer
- Delenummer: 303887
- Antall: 4
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #100
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Rubber Mount, upper
- Delenummer: 303879
- Antall: 2
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #101
- Kjøpt fra: finn.no
Water Tube Grommet
- Delenummer: 302497
- Antall: 1
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #105
- Kjøpt fra: Skjeberg Marinesenter
Lock Washer
- Delenummer: 302376
- Antall: 5
- Deleskjema: Exhaust Tube mm. MarineEngine.com
- Skissenummer: #107
- Kjøpt fra: Crowley Marine
Rubber Mount
- Delenummer: 377582
- Antall: 4
- Deleskjema: Fastwin Motor Cover
- Skissenummer: #35
- Kjøpt fra: Crowley Marine
Lock Washer
- Delenummer: 306799
- Antall: 8
- Deleskjema: Fastwin Motor Cover
- Skissenummer: #34
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Nut
- Delenummer: 302103
- Antall: 8
- Deleskjema: Fastwin Motor Cover
- Skissenummer: #33
- Kjøpt fra: Crowley Marine
Eksoshus måtte også gås over.
Det sitter i alt 6 vibrasjonsfester (Rubber Mounts) på eksoshuset.
Helt nederst sitter i alt 3 vibrasjonsfester av gummi/metall. Det er ett feste på hver side og ett feste i framkant. Ingen av disse 3 gummifestene ble byttet. En to-delt kraftig brakett(se neste bilde) skal festes her til disse gummifestene. Braketten griper rundt eksoshuset og holder svivelbrakettens nedre rør fast. Dette demper vibrasjonene.
Helt øverst sitter ett vibrasjonsfeste på hver side og ett vibrasjonsfeste i framkant på eksoshuset. Det framre festes mellom eksoshuset og svivelbraketten (det er demontert nå).
Ingen av disse øvre vibrasjonsfestene viste tegn til slitasje. Likevel ble begge sidefestene øverst byttet med nye som allerede var kjøpt på finn.no. Monteringsskruer og skiver ble også byttet til disse to gummifestene.
Pakningen til dekselet i «vinduet» måtte byttes ved montering av undervannshus. Som nevnt tidligere ble en ny Grommet montert for vannrøret inne i eksoshuset.
Følgende reparasjoner ble gjort på denne svivelbraketten:
Tilt Lever
- Rust fjernet, primet og lakkert med epoxymaling.
- «Nye» fjærer til Tilt Lever (fra delemotor)
Lever Reverse Locking
- Rust fjernet, primet og lakkert med epoxymaling.
- «Ny» fjær til Lever Reverse Locking (fra delemotor)
Clamp Screw Assembly
- Måtte bytte begge som manglet skive.
- Skaffet fra delemotor kjøpt på finn.no.
Throttle Control Plate
Dette er den røde ringen på styrekulten som indikerer Stop-Slow-Shift-Start etc. Den manglet.
- Måtte demontere styrekult.
- Plukket den helt ned, rengjorde og smurte opp med nytt fett.
- Monterte sammen og satt på den røde ringen (original) skaffet fra delemotor kjøpt på finn.no.
Idle Adjustment Screw
Denne var av plastikk og brukket.
- Satte inn en uoriginal skrue foreløpig.
Må bestille en original Idle Adjustment Screw og Idle Stop Spring som sørger for at skruen ikke endrer posisjon.
Smøring
- Kjøpte original fettpresse for nipler gammel type.
- Quicksilver Grease Gun 91-30500Q 5
- Fjernet gammel grease og smurt opp med nytt marinefett.
Smøreniplene på motoren passer ikke til dagens fettpresser. Fikk kjøpt den siste fettpressa av gammel type hos Fredrikstad Marineservice.
Etter at svivelbraketten igjen er montert sammen med eksoshuset, skal det nederste motordekselet monteres på toppen av eksoshuset.
Det er 4 stk vibrasjonsfester som skrus fast i de kvadratiske hullene.
Denne motoren hadde et skeivt nedre motordeksel. Det har fått en kraftig vridning en gang i tiden etter en skade. Det måtte rettes opp, for det øvre dekselet ville ikke passe på det nedre som var vridd som et propellblad.
Å rette opp aluminium krever oppvarming nesten til smeltepunktet som ligger omtrent ved 650o Celsius. Samtidig må dekselet settes i press.
Dette ble løst ved å sette dekselet i press med tvinger, bygge en brannsikker kasse som dette var plassert inne i, og deretter varme opp rommet kassa innvendig med varmluft ved hjelp av varmepistol.
Opprettingsprosessen tok noen dager, med litt retting hver dag. Varmepistolen angir temperatur på varmluften som føres inn gjennom et hull i kassa. Det ble varmet med ca 500 – 550o Celsius. Til slutt ble dekselet helt rett og fint og var klart for montering.
Det nedre motordekselet skrus fast til de fire vibrasjonsfestene med mutrene som låses ved hjelp av de riflete låseskivene.
Neste steg er å montere Powerhead på eksoshusflensen.