Velg en side

Nye deler eksoshus og svivelbrakett

Screw

Screw

Screw

Baffle Gasket

Plate Gasket

Throttle Control Plate

Lower Side Mount Gasket

Tilt Lever Spring

Clamp Screw Assembly

Upper Side Mount Screw

Washer

Rubber Mount, upper

Water Tube Grommet

Lock Washer

Rubber Mount

Lock Washer

Nut

Eksoshus måtte også gås over.

Vibrasjonsgummifester øverst på eksoshus

Det sitter i alt 6 vibrasjonsfester (Rubber Mounts) på eksoshuset.

Helt nederst sitter i alt 3 vibrasjonsfester av gummi/metall. Det er ett feste på hver side og ett feste i framkant. Ingen av disse 3 gummifestene ble byttet. En to-delt kraftig brakett(se neste bilde) skal festes her til disse gummifestene. Braketten griper rundt eksoshuset og holder svivelbrakettens nedre rør fast. Dette demper vibrasjonene.

Eksoshus demontert

Helt øverst sitter ett vibrasjonsfeste på hver side og ett vibrasjonsfeste i framkant på eksoshuset. Det framre festes mellom eksoshuset og svivelbraketten (det er demontert nå).

Ingen av disse øvre vibrasjonsfestene viste tegn til slitasje. Likevel ble begge sidefestene øverst byttet med nye som allerede var kjøpt på finn.no. Monteringsskruer og skiver ble også byttet til disse to gummifestene.

Skruene til girskifterkobling inne i vindu

Pakningen til dekselet i  «vinduet» måtte byttes ved montering av undervannshus. Som nevnt tidligere ble en ny Grommet montert for vannrøret inne i eksoshuset.  

Svivelbrakett

Følgende reparasjoner ble gjort på denne svivelbraketten:

Tilt Lever

  1. Rust fjernet, primet og lakkert med epoxymaling.
  2. «Nye» fjærer til Tilt Lever (fra delemotor)

Lever Reverse Locking

  1. Rust fjernet, primet og lakkert med epoxymaling.
  2. «Ny» fjær til Lever Reverse Locking (fra delemotor)

Clamp Screw Assembly

  1. Måtte bytte begge som manglet skive.
  2. Skaffet fra delemotor kjøpt på finn.no.

Throttle Control Plate

Dette er den røde ringen på styrekulten som indikerer Stop-Slow-Shift-Start etc. Den manglet.

  1. Måtte demontere styrekult.
  2. Plukket den helt ned, rengjorde og smurte opp med nytt fett.
  3. Monterte sammen og satt på den røde ringen (original) skaffet fra delemotor kjøpt på finn.no.

Idle Adjustment Screw

Denne var av plastikk og brukket.

  1. Satte inn en uoriginal skrue foreløpig.

Må bestille en original Idle Adjustment Screw og Idle Stop Spring som sørger for at skruen ikke endrer posisjon.

 

Quicksilver Grease Gun 91-30500Q 5

Smøring

  1. Kjøpte original fettpresse for nipler gammel type.
  2. Quicksilver Grease Gun 91-30500Q 5
  3. Fjernet gammel grease og smurt opp med nytt marinefett.

Smøreniplene på motoren passer ikke til dagens fettpresser. Fikk kjøpt den siste fettpressa av gammel type hos Fredrikstad Marineservice.

Montere nye vibrasjonsfester for motordeksel

Etter at svivelbraketten igjen er montert sammen med eksoshuset, skal det nederste motordekselet monteres på toppen av eksoshuset. 

Det er 4 stk vibrasjonsfester som skrus fast i de kvadratiske hullene. 

Opprettet nedre motordeksel klar for montering

Denne motoren hadde et skeivt nedre motordeksel. Det har fått en kraftig vridning en gang i tiden etter en skade. Det måtte rettes opp, for det øvre dekselet ville ikke passe på det nedre som var vridd som et propellblad.

Å rette opp aluminium krever oppvarming nesten til smeltepunktet som ligger omtrent ved 650o Celsius. Samtidig må dekselet settes i press.

Dette ble løst ved å sette dekselet i press med tvinger, bygge en brannsikker kasse som dette var plassert inne i, og deretter varme opp rommet kassa innvendig med varmluft ved hjelp av varmepistol.

Opprettingsprosessen tok noen dager, med litt retting hver dag. Varmepistolen angir temperatur på varmluften som føres inn gjennom et hull i kassa. Det ble varmet med ca 500 – 550o Celsius. Til slutt ble dekselet helt rett og fint og var klart for montering.

Fester nedre motordeksel

Det nedre motordekselet skrus fast til de fire vibrasjonsfestene med mutrene som låses ved hjelp av de riflete låseskivene.

Neste steg er å montere Powerhead på eksoshusflensen.