Deler
Screw Exhaust Cover Outer
-
- Delenummer: 306408
- Antall: 13
- Deleskjema: Fastwin Power Head And Fuel Pump
- Skissenummer: #57
- Kjøpt fra: Hegnas Marina
Exhaust Cover Gasket
-
- Delenummer: 316162
- Antall: 2
- Deleskjema: Fastwin Power Head And Fuel Pump
- Skissenummer: #59
- Kjøpt fra: Skjeberg Marinesenter og Hegnas Marina
Gamle Evinrude motorer har to eksosdeksler: Ett tykt deksel utvendig og et tynt eksosdeksel innvendig av enten aluminium eller stål. Innvendige tynne aluminiumdeksler har en tendens til å bli tæret opp. Det medfører at kjølevann kommer inn i sylindere og veivhus. OMC byttet derfor etterhvert de innvendige eksosdekslene til syrefast stål.
Det var derfor nødvendig å demontere det ytre eksosdekselet for å sjekke tilstanden på det indre dekselet og om det eventuelt var laget av aluminium. Hvis det indre dekselet var dårlig eller laget av aluminium, måtte det kjøpes et nytt i stål.
Det ytre eksosdekselet var umulig å skru av uten å ødelegge bolter. Mellom de to dekslene sirkulerer kjølevann. Innenfor det indre dekselet kommer eksosen og blir kjølt ned av vannet som sirkulerer på utsiden av det indre dekselet. Det sitter to pakninger, en på hver side av det indre dekselet. Pakningene blir tettet ved hjelp av tetningsmiddel.
På denne motoren var det indre dekselet laget av syrefast stål. Det var helt og i orden og trengte kun rengjøring, nye pakninger og tetningsmiddel. I tillegg måtte alle 13 boltene til det ytre dekselet byttes med nye originaldeler.
En liten gassbrenner med tynn stikkflamme var påkrevet for å kunne varme bare boltene uten å varme dekselet nevneverdig. Dekselet og blokka er av aluminium. Aluminium smelter ved 550 – 650 grader, så det var viktig å punktvarme bolter som er av stål. Det var ikke ønskelig med en bred flamme som også varmer aluminium i deksler og blokk. Varming og deretter nedkjøling med rustløserspray fungerte på noen bolter. Til slutt kom 6 av 13 bolter løs ved hjelp av denne metoden og en slagtrekker.
Resterende 7 bolter knakk, og dekselet kunne tas av.
Her er både det det ytre og det indre eksosdekselet fjernet, og 6 brukne bolter står igjen i blokka. Det var lettere å varme boltene nå, og med vekselsvis varming og nedkjøling med rustløser kom disse boltene løs med en gripetang.
Samtlige 13 bolter til eksosdekselet måtte byttes med nye originale bolter. Det var uaktuelt å bruke uoriginale bolter, fordi det her er krav til stålkvalitet og strekkfasthet som man kan være sikker på ved kjøp av originaldeler.
Blokka så ikke pen ut innvendig og fikk en behandling med systemrens og varmt vann i ca to døgn. Det fjernet fastgrodde avleiringer i kjølekanaler med mer. Blokka, dekslene og topplokket ble rene og fine etter behandling med systemrens.
Her vises eksossiden av blokka der eksosdekslene skal sitte. Blokka er nå fin og ren innvendig etter rengjøring.
Vi ser stemplene innenfor eksosportene (gjennom små sirkelrunde hull). Flensen er slipt på glassplate med vann og våtslipepapir slik at dekslene passer perfekt på blokka.
Flensen blir her påført Loctite MR 5923 pakningstetningsmiddel siden det skal ligge en pakning her mellom flensen og det indre dekselet. Alle skruehullene er renovert med gjengerenoveringsverktøy.
Det indre eksosdekselet er rengjort og plassert på eksossiden av blokka med pakning på begge sider. Den ytre pakningen er her plassert på ståldekselet med tetningsmiddel mellom deksel og pakning. Den indre pakningen har tetningsmiddel både mot blokka og mot ståldekselet.
Den ytre pakningen blir også påført tettningsmiddel på utsiden før det ytre aluminiumsdekselet monteres og skrus fast med 13 nye originale bolter.
Det ytre eksosdekselet er rengjort og flensen på dekselet er også slipt på glassplate. Dekselet blir montert ytterst på eksossiden av blokka med pakning og tetningsmiddel på innsiden mot det indre dekselet.
Dekselet skrus fast med 13 originalbolter med fillister hode og rett spor. De trekkes til i 3 omganger med totalt 9 Nm i et kryssmønster for å fordele belastningen jevnt. Første omgang 3 Nm, andre omgang 6 Nm og til slutt 9 Nm i siste runde.