Velg en side

Ta av starthus

Starthus festeskruer

Starthuset sitter på toppen av PowerHead og er festet til Powerhead med 3 stk sekskantskruer(rød firkant). Når disse er skrudd ut, kan starthuset løftes av. Svinghjulet kommer nå til syne.

Ta av svinghjul

Demontere svinghjul

Svinghjulet sitter godt fast på den kone veivakselen som stikker ut på toppen av motoren. Det er 3/4″ fastnøkkel eller pipe som passer på mutteren. Denne mutteren sitter med 60 Nm tildragningskraft. Det trengs et mothold når mutteren skal skrus av. Man kan bruke en reim(bånd) fra f eks en laststrammer rundt svinghjulets tannete ytterkant eller et hjemmelaget mothold som dette:

Mothold for løsning av sentermutter for svinghjul

Den lille inspeksjonsplata skrus først av.

Motholdet er en lang trelekt med 2 vinkeljern. Disse er montert på lekta slik at de akkurat passer inn i tennene på startkransen diagonalt ytterst på svinghjulet. Stanga er lang, og det kreves derfor liten muskelkraft for å holde mot kraften som er påkrevet for å løsne sentermutteren med en fastnøkkel av dimensjon 3/4″.

Noen velger i stedet å gi fastnøkkelen på sentermutteren et sideveis slag med en klubbe eller hammer slik at mutteren løsner. Hvorvidt et slikt slag kan gjøre skade eller ikke, må andre svare på. 

avtrekker for svinghjul

En avtrekker fra Bilextra med varekode CDC-915401, sentreres nå på veivakselen og festes i de 3 små skruehullene til inspeksjonsplata med 1/4″ bolter.

(På dette bildet sitter inspeksjonsplata fremdeles på svinghjulet. Plata tas av først.)

Man må ikke forsøke å dra eller bende i kantene på svinghjulet for å løfte det av veivakseltappen. Det vil ødelegge svinghjulet.

Med avtrekkerens senterbolt plassert på veivakselen og avtrekkeren festet til svinghjulet med 3 stk. 1/4″ bolter, kan man skru inn senterbolten på avtrekkeren slik at svinghjulet slipper fra veiva. Ikke kakk på senterbolt eller avtrekker. Det kan ødelegge lagre og tetninger på veiva.

Det er kun tommegjenger på Evinrude. Det går stort sett i UNC, altså grovgjenger. Alle piper, leddnøkler, fastnøkler etc må være tommeverktøy.

Når svinghjulet er løftet av, kommer armaturplate med coiler, stifter og kondensatorer til syne. På denne motoren var dette ikke noe vakkert syn.

Armaturplate med tenningskomponenter