Det er greit å demontere alt på baksiden av plata først. Da blir det lettere å demontere coilene på framsiden etterpå.
Pluggledningene går inn i coilene fra baksiden av armaturplata. Alle metalldeler skrus av på baksiden. Dermed blir pluggledningene løse og kan trekkes ut av coilene.
Ta bilder både før og etter. Ta bilder av skruene og metalldelene slik at det er lett å finne rett skrue til rett plass ved montering.
Nesten alle skruene satt godt fast og det var påkrevet med en slagtrekker. Clas Ohlson hadde en helt grei slagtrekker (Artikkelnr.: 40-8869) som har blitt benyttet mye.
Alle skruer og metalldeler er tatt av på baksiden av armaturplata. Ledningene til coilene kan nå lettere trekkes ut av coilene når de skrus av. De to andre ledningene må frakobles stiftene før de kan trekkes ut av plata.
Armaturplata var nedgriset av olje. Dette indikerer lekkasje av olje i den øvre tetningen på veivakselen. Det betyr at tetningen i toppen av veivhuset må byttes ut. Dersom dette er den eneste feilen med motoren, kan vi bytte tetning (simring) uten å splitte motoren og uten å åpne veivhuset. Tetningen kan da fjernes med en spesialavtrekker når armaturplata er tatt av veivakselen.
Det skulle imidlertid vise seg at det var flere feil med denne motoren.
Ta bilder som viser hvordan ledninger er tilkoblet stifter, kondensatorer, coiler og magneter. Det er også viktig å ta bilder av hvordan ledninger er ført mellom komponenter. Ta bilder etter hvert som deler fjernes slik at ledningsplasseringer dokumenteres.
Legg merke til hvordan magnetene er montert flush med ytterkantene under. Magnetene må ikke stikke utenfor eller innenfor kanten.
Alle skruer fjernes, bortsett fra de to eksentriske skruene som brukes for å justere stiftgap, en på hver stift.
Noter også hvor mange ledninger som er koblet til stiftene og hvor de kommer fra.
Bruk en spiss nebbtang og fjern clipsene på toppen av stiftene. Legg merke til hvordan braketten for «oiler wick» er montert. Ta bilde.
Legg også merke til hvilken vei de to ringene under armaturplata vender. Ta bilde før ringene løftes vekk fra veivakselen.
Alle komponenter på framsiden av armaturplata er demontert. Det er 4 kanter på bildet. Ved montering må disse kantene ligge jevnt med kanten på magnetene. Braketten for oiler wick skal holde fast en filtbit med litt olje. Denne filtbiten med noen dråper olje smører kamringen som stiftene berører slik at de glir lett mot kamringen.
Legg merke til at kamringen har påskriften «Top». Denne siden av kamringen (med skriften «Top») skal vende opp ved montering.
Til slutt trekker vi ut alle ledninger fra armaturplata og plukker av braketten for oiler wick. Plata skal nå være renplukket på begge sider og klar for avfetting og vasking.
Plata settes nå inn med et avfettingsmiddel. Man kan bruke avfetting for asfaltflekker beregnet på biler. Deretter vaskes det med såpe og vann og blåses rent med trykkluft.