Beslag var anløpne. With-dekalene, som skal sitte på hver side av båten utvendig, var også anløpne. I tillegg brakk festeboltene på begge dekalene ved demontering. Det ble nødvendig å finne et verksted som kunne reparere.
Det manglet også en åregaffel, som derfor måtte skaffes.
Dekalene mangler festebolter og er ikke pene. Bærehåndtakene er anløpne. Det samme gjelder åregaffelbrakettene og baugringen til fortøyning.
Hjørnebeslagene så ikke så verst ut. De er antakelig laget i syrefast stål.
Det manglet en åregaffel. Etter mye leting på nettet dukket det opp to eksemplarer i en dansk nettbutikk som selger gamle ting.
Fortøyningsringen var hel og fin, men trengte også forskjønning.
Etter mange bomturer til ulike mekaniske verksteder, ble det til til slutt full klaff hos Trygg Industri på Gressvik v/Fredrikstad. De klarte å lodde fast to gjenga messingbolter, 4mm tykke, til punktene på dekalene hvor de gamle boltene brakk.
Dekalene var blanke originalt. Med litt skraping på baksiden så man at de var produsert i messing og at boltene derfor også måtte være av messing siden de skulle loddes fast.
Nå gjensto det bare å levere dekaler og alt annet metall til ny forkromming hos Gundersen Galvano på Hafslundsøy v/Sarpsborg.
Dekaler og alle beslag er pakket og klar for levering hos Gundersen Galvano.
Gundersen Galvano gjorde en strålende jobb. Bedriften strippet, børstet, slipet, polerte og forkrommet alle beslag og deler. Det så veldig bra ut. Nå var det klart for montering av ny fenderlist som klemmes i de to hjørnene bak og i baugen foran med beslag.
Fenderlisten nr 7108-19 finnes på side 9 i denne katalogen fra Industriplast.
Hjørnebeslagene bak avslutter og klemmer fast endene på fenderlisten. Hvis et hjørnebeslag monteres som holdepunkt for strekking av varm list, må det tas av igjen etterpå slik at innstikklisten kan klemmes inn helt under beslaget.
Først måtte den sorte PVC-listen varmes opp i et kar med vann, slik at den kunne strekkes ca 10% lenger enn den var kald. Listen var lett å strekke når den ble varm.
Den hvite innstikkslisten dyttes ikke inn i den sorte listen før etter at den sorte er strukket 10%, entret på relingen og skrudd fast til relingen. Det var veldig greit å være 2 personer på strekkejobben med den sorte listen.
Den ene holdt fast listen ved det ene hjørnet akter, mens den andre strakk listen ca 10% lenger enn kald list og samtidig entret den på relingen raskt før den ble for kald. Dette tok noen få minutter. Så ble listen holdt fast i utstrukket lengde med de 3 beslagene som nå ble skrudd fast midlertidig, to bak og ett foran.
Den sorte listen ble nå skrudd fast til relingen med 80-90 skruer inne i sporet for innstikkslisten. Avstanden mellom skruene: 10 cm. For ikke å treffe andre skruer i relingen ble det før strekkejobben startet, lagt en maskeringstape oppå relingen med merker for hvor man skulle bore for hver skrue rundt hele båten.
Da alle 80-90 skruene var på plass, ble de tre beslagene demontert slik at den hvite innstikklisten kunne klemmes inn hele veien i sporet på den sorte fenderlisten. Til slutt ble de tre beslagene montert igjen, to hjørnebeslag bak og ett baugbeslag foran. Dermed var fenderlisten komplett montert med innstikk hele veien, også inne i de tre beslagene.
Nå var det bare kosejobb å montere alle restaurerte beslag. Åregaffelbeslagene mått plasseres slik at det ble behagelig å ro.
With dekalene ble skrudd fast med to små muttere på de nye festeboltene som føres gjennom to små hull til innsiden av skroget.
Restaurerte bærehåndtak er montert akter.
Her ses også PVC-list montert i utsparringen for motoren. Denne listen ble kjøpt fra Hartveit Butikk i Bergen, men det ser ut til at denne butikken ikke eksisterer lenger(2023).
Baugfeste og baugbeslag.
Båt og motor er ferdig restaurert.